Jag har ett "case" där jag har en databas med med tre tabeller , ett frånvärde (F), ett tillvärde (T) och en konstant (K). Jag vill med ett invärde (I) leta fram konstanten för det specifika området, se exempel: Detta verkar vara ett klurigt problem ... är det någon som har den ringaste ledtråd. Jag är tacksam för det minsta lilla spår . Men du måste ju förklara hur de olika kolumnerna är relaterade till varandra... Kolumnerna (F) och (T) är engelska postnummerområden, kolumn (K) är betal zon: <b>> invärdet är postnummer BS21 7QD, spannet som detta postnummer finns inom är AL1 och BS99, detta skall ge zon 2B.</b> Din titel är vilseledande. Den heter "Söka efter ett alfanumeriskt värde".Söka efter ett alfanumeriskt värde
(F) (T) (K)
AB10 AB56 2C
AL1 BS99 2B
BT1 BT94 2C
CA1 DA9 2B
Jag har ett invärde (I) som är: BS21 7QD
Hur skriver jag en loop som letar sig igenom databas och sätter rätt konstant för invärdetSv: Söka efter ett alfanumeriskt värde
Sv:Söka efter ett alfanumeriskt värde
Vad innebär bokstäverna?Sv: Söka efter ett alfanumeriskt värde
(F) värdet är från vilket postnummer, (T) värdet är till vilket område sökningen. Om det alfanumeriska värdet finns inom spannet så skall programmet sätta (K) som i detta fall är en zon.
ex. invärdet är postnummer BS21 7QD, spannet som detta postnummer finns inom är AL1 och BS99, detta skall ge zon 2B.Sv:Söka efter ett alfanumeriskt värde
Okej, jag kan gå med på att spannet är AL1-BS99, men det är ändå inte _helt_ uppenbart. Spannen går alltså först i bokstavsordning, och sen i nummerordning?
Vad har "7QD" med det övriga att göra. Att man får in BS21 i spannet är inte svårt att förstå, men den där extra svansen hajar jag inte.
Det absolut lättaste sättet tror jag är att omvandla varje postnummer till en större numerisk kod, dvs. ersätta varje bokstav med dess tvåsiffriga motsvarighet, och sen jämföra numeriskt på det viset.
Oavsett så framgår det inte exakt vari ditt problem ligger. Vilken kod har du skrivit hittils, vad behöver du hjälp med?Sv: Söka efter ett alfanumeriskt värde
Du vill alltså ha ett VÄRDE av antingen ett tal eller en bokstav?
Med vänliga hälsningar
Me.Name