Hej! Det finns en egenskap i klassen App av boolesk typ som har ett värde beroende på om en tidigare instans är tillgänglig. Den heter PrevInstance. Och den är inte helt perfekt, ifall det är mycket kritiskt att programmet inte får startas två gånger. Jo, det stämmer. Om du vill ha ökad "säkerhet", får du använda möjligheterna att kontrollera instansen genom api. Du kan hämta den med typ GetWindowLong eller liknande. GetWindowLong borde väl inte hitta något förrän själva fönstret är öppet och då är det väl samma sak. I de allra flesta fall funkar app.previnstance, men i princip har jag för mig att den bästa lösningen är att köra med något mutex för att en andra instans ska förstå att den första redan finns. tack för alla snabba svar!Endast en instans av program
Hur gör jag (i VB6) för att kolla om det finns körande instanser av mitt program.. för att isf stänga den som startas...
// FredrikSv: Endast en instans av program
Alltså App.PrevInstance.
//Me.NameSv:Endast en instans av program
Skulle du exempelvis starta programmet två gånger i mycket snabb följd, så är det stor risk att båda startar ändå.Sv: Endast en instans av program
Med vänliga hälsningar
Me.NameSv:Endast en instans av program
Sv: Endast en instans av program
App.PrevInstance duger riktigt bra!
// Fredrik