Jag har suttit och sökt länge efter en lösning på hur man kan läsa in en tabells kolumnnamn till en combobox. Men hittills har jag inte hittat någon lösning på det, det finns massor av tips hur man läser in tabellnamn men ej kolumnnamn. Jag har även försökt sortera data beroende på vad jag valt i en combobox men vb köper inte sättet som jag skrivit in det. koden ser ut enligt nedan. Tror du kan hämta dessa från adodb1.fields(0).name Och så här kan sql-strängen se ut: Hämta fälten fick jag inte att fungera men jag skriver säkert något fel, jag skall testa vidare. Välja urval från comboboxen fungerade utmärkt så nu har jag iallafall kommit en bit på väg. Du märkte väl att Pelle Johansson skrev "adodb1.fields(0).name" istf "adodc1.fields(0).name", så det skulle inte fungerat om du bara kopierade texten rakt av...Hämta kolumnnamn från SQL till combobox och söka på det urvalet
Private Sub combosearch_Click()
Adodc1.RecordSource = "Select * from handlingsplan Order by combosearch.text asc"
Adodc1.Refresh
End Sub
Jag har provat att sätta alla möjliga vanliga tecken omkring combosearch.text för att få den att fatta att det är den texten den skall söka på men utan resultat. Skriver jag kolumnnamnet fungerar det perfekt.
/Tacksam för hjälp
BosseSv: Hämta kolumnnamn från SQL till combobox och söka på det urvalet
Sv:Hämta kolumnnamn från SQL till combobox och söka på det urvalet
<CODE>
Private Sub combosearch_Click()
Adodc1.RecordSource = "Select * from handlingsplan Order by " & combosearch.text & " asc"
Adodc1.Refresh
End Sub
</CODE>Sv:Hämta kolumnnamn från SQL till combobox och söka på det urvalet
BosseSv: Hämta kolumnnamn från SQL till combobox och söka på det urvalet
Om adodc1.fields(0).name inte fungerar så kan du testa att byta ut * i sql-strängen till en kommaseparerad uppräkning av kolumnnamnen. Jag kommer inte på rak arm ihåg om detta gör någon skillnad för ADO, men det är värt att testa.