Hej !! Har du kollat dessa ? Har funderat lite på ditt problem och funnit att det liknar mitt SoundPlay med Resourcefile. Tack!! Henrik jag tycker problemet är intressant. ..Sven, du verkar ju ha koll på det här med VB! <b>Five ways of displaying UTF-8 characters without unicode controls" ok.. Ja det var lurigt. Sliter med problemet. Nu har jag kommit på hur han gör. Yes, jag är med på det. Jag jobbar med det. Löser det strax. Kolla din lokala mailbox här hos Pelle. <b>Han som startade tråden är tydligen en "sleeper" </b> Jaaaaaaaaaaaaaa djäää.... såg jag inte. 2005 :-) Blev så glad att någon skrev i VB Forumet så jag "Slök" det med hull o hår. <b>Han han har väl copyright på denna code , vad det nu är värt. Han har varit djä... lurig. Texten <b>Gillar du min kod? Rösta Har du rösta? Tack</b>Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Har en databas med kyrilliska(Ryska) tecken som jag skulle vilja använda till att skapa ett ryskt användargränssnitt i ett program. Tyvärr så blir tecknen översatta till frågetecken så fort jag läser in dessa med t.ex ett recordset.
Har även testat att kopiera över dessa tecken från databasen till en textfil i unicode format men när jag läser in information från denna med t.ex GetPrivateProfileString() så händer samma sak. Tecknen ser dock rätt ut efter kopiering till textfilen men inläsningen ställer till det...
Valigtvis så använder jag en liten programsnutt som skapar en klassisk .rc fil av databas innehållet. Därefter släpper jag denna filen på rc.exe och får en .res fil som jag till sist skapar en active-x dll som jag kan anropa med CreateObject. Detta går tyvärr inte så fantastiskt bra med de kyrilliska tecknen ...
Finns det någon som har stött på detta problemet innan, ryska är ju inte direkt det språk som man använder varje dag. Är ju lite trixigt ;-)
Tacksam för tips !!
Hälsningar Henke
Sv: Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Hur löste du detta?
Jag får också frågetecken i resorcefilen när jag försöker skriva in ryska...
Någon som vet??Sv:Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=73598&lngWId=1
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=37630&lngWId=1
http://www.searchfreefonts.com/categories/cyrillic.htmSv: Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Du editerar in alla dina Kyrilliska tecken med ett specefikt Resource-id Unicode Dataresource.
Då blir det samma teknik som härunder.
<code>
Sub KyrillConv(ByVal ResourceId As Long)
'ResourceId är det nummer du lagt in tecknet som
'Kanske 1 - 127 eller vad du valt.
'Kanske smartare att id är samma som Ascii-nr 65-122
Dim KyrillRet As String
KyrillRet = StrConv(LoadResData(ResourceId, _
"CUSTOM"), vbUnicode)
MsgBox KyrillRet
End Sub
</code>Sv:Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
I projektet "Five ways of displaying UTF-8 characters without unicode controls" lagras en del text i ? (jag vet inte var).
...men han skriver "Get my stored charcodes from txtASCII"... (i frm.frx ??)
Hur kommer jag åt denna text? Hur kan jag editera den!
Mvh BSv: Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Om du berättar hur du tänkt använda det dvs dagligt handhavande så är jag beredd
att skruva ihop en applikation som fixar det via en Resource-fil .rc
Om du vill delge den Cyrillik DataBas du startar med så skulle det vara till stor hjälp.
Understimulerade SvenSv:Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Du har inget svar på min fråga ovan, ang var han lagrar texten som dyker upp i fönstret:
"Gillar du min kod? Rösta Har du röstat? Tack"
Den finns på en jäkla massa språk, men var kommer man åt denna text i projektet?
Om jag kan få svar på det så reder jag mig nog, ett tag iaf... :-)Sv: Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
lagras en del text i ? (jag vet inte var).</b>
Jag förstod inte frågan. Var hittar jag det du beskriver.
Edit: Ahhhhhhhhhhha nu förstår jag. kollade aldrig länken så noga.
Nu skall jag ladda ner coden och disekera.Sv:Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
När man kör programmet och väljer "Swedish" kommer texten "Gillar du min kod? Rösta Har du röstat? Tack" upp i fönstret.
Texten finns på alla språk som programmet hanterar, MEN var har snubben lagrat all denna text?
Jag kan inte hitta den någonstans (förmodligen för att jag är rudis på detta, men ändå..)
Så frågan som jag söker ett tydligt/pedagogiskt svar på är, hur kommer jag åt och kan ändra denna text?
Är du med?Sv: Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Texten hamnar ju i T$ till slut, W$ är inblandat.
Jag spånar, han har skrivit det en gång ex.
<b>Gillar du min kod? Rösta Har du rösta? Tack:-)</b>
Sen loopar han detta några gånger. Trams.
Den delen har jag plockat bort.
Jag tar detta som en utmaning.Har redan "moddat" lite.
Han han har väl copyright på denna code , vad det nu är värt.
Kommentera gärna copyrighten har dålig koll på vad jag får göra.
Får det inte att funka i Notepad.
HTML varianten funkar bra.
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=73598&lngWId=1
Återkommer på denna kanalSv:Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Array s$(0) innehåller Ascii code för varje bokstav dvs Vi måste skriva vår text
och sedan omvandla varje bokstav till ex A = 65 osv..........
???????? ?? ??? ??? ???? ??????????, ????????? ?? ?????????????? ????????? Thanks:-) Sv: Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Men var har han lagrat Ascii koden? Om jag vill ändra hans text (Ascii koden), hur gör jag då?Sv:Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Jag vet hur jag skall göra,gäller bara att skruva till en liten Function
som loopar med VB:s Asc(code för) ex.
<code>
MsgBox Asc("S") ' = 83
</code>
Han som startade tråden är tydligen en "sleeper"
Sen en fundering !? vad skall man ha detta till ?
Man kan ju inte skriva Ryska bara för man kan skriva Kyrilliska tecken.
<b>Han han har väl copyright på denna code , vad det nu är värt.
Kommentera gärna copyrighten har dålig koll på vad jag får göra. </b>Sv: Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Om man måste vänta över 5 år på ett svar hade jag somnat också.Sv:Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Varför kom det upp !?Sv: Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Optimerings bög som jag är så är det så att i Benchmark så står sig VB 6 bra.
Väl kompilerade program som inte förlitar sig på snabba processor vinner oftast.
Se
Programarkivet:Ny Optimerad MandelbrotSv:Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
Kommentera gärna copyrighten har dålig koll på vad jag får göra.</b>
Vad får jag göra utan att trampa fötter ? Sv: Kyrilliska(Ryska) bokstäver i resursfiler till VB6..
har han "gömt" i Frm.frx sen verkar det som han även kodat om alla Ascii-tecken.
Jag är nu inne på att bara stjäla hans Kyrilliska alfabet och köra en Resource på det.