Hej! Den enda lösning jag ser är att du kör ditt .exe från Jag tror det ska fungera om du enbart deklarerar dll:en en gång utan sökväg: Borde det inte vara: När jag kollar en gång till tycker jag du varit slarvig med sökvägen. Nej det hjälper inte. VB klagar över "File not found E:\Adbe\Kort1\Carddll", Dll:en heter Carddll.dll så stvaningen är ok i verkligheten jag har har ändrat lite på namnen här i inlägget. Nu får du skärpa dig då skall det stå <b>Carddll.dll</b> varför krångla med fåniga namn Flåt, skall aldrig göra så mer :) Ok nu får Vi ta det vetenskapligt. Har du testat mitt förslag? Om ja, vad får du för fel med det? Ja Johans jag har provat och det funkar. Jag är bara lite rädd att det kan knasa ihopsig att använda olikaDeklarera en dll med sökväg går det?
Jag försöker att deklarera en dll med sökväg i nedanstående exempel Carddl.dll
Private Declare Function VBCard Lib "E:\ADBE\kort1\Carddl" Alias "CardServ" (ByVal Servernamn As String)
och en till
Private Declare Function VBCard Lib "E:\ADBE\kort2\Carddl" Alias "CardServ" (ByVal Servernamn As String)
Det vill VB inte vara med om. Carddll finns i två olika bibliotek med olika initiering.och jag kan inte påverka dll:erna på något sätt bara anropa dom.
Finns det någon lösning?
Mvh
BoSv: Deklarera en dll med sökväg går det?
två olika ställe.Huvudregel är att tredjeparts dll:er skall ligga i samma map som .exe
Där för får du starta din .exe från två olika ställe där aktuell Card.dll ligger.Sv: Deklarera en dll med sökväg går det?
Private Declare Function VBCard Lib "Carddl" Alias "CardServ" (ByVal Servernamn As String)
Innan du anropar den ser du till att ändra aktuell sökväg, då kommer VB leta efter dll:en i vald mapp.
ChDrive "E"
ChDir "E:\ADBE\kort1\"
'anropet till kort1 dll:en
ChDrive "E"
ChDir "E:\ADBE\kort2\"
'anropet till kort2 dll:en
/JohanSv:Deklarera en dll med sökväg går det?
Private Declare Function VBCard1 Lib "E:\ADBE\kort1\Carddl" Alias "CardServ" (ByVal Servernamn As String)
Private Declare Function VBCard2 Lib "E:\ADBE\kort2\Carddl" Alias "CardServ" (ByVal Servernamn As String)
Istället? Det går ju inte att ha två funktioner med samma namn?Sv: Deklarera en dll med sökväg går det?
Det borde funka.
VBCard Lib "E:\ADBE\kort1\Carddl"
Skall vara
VBCard Lib "E:\ADBE\kort1\Card.dll"Sv:Deklarera en dll med sökväg går det?
Jag skall prova med att byta bilbliotek och se om det är en framkomlig väg.Sv: Deklarera en dll med sökväg går det?
Du skriver Carddl det är inte samma sak. Döp den till Card.dll Basta !Sv:Deklarera en dll med sökväg går det?
Men grunproblemet kvarstår !
BoSv: Deklarera en dll med sökväg går det?
Döp dll:en till Card.dll krångla inte.
Lägg en i mapp kort 1 och en i kort 2
Sen lägger du en version av din app .exe i kort1 och en annan i kort 2.
Provkör i exe från resp mapp Funkar ?Sv: Deklarera en dll med sökväg går det?
/JohanSv:Deklarera en dll med sökväg går det?
bibliotek. Men jag grunnar på det! Tack för hjälpen. Det smidigaste hade naturligtvis varit att kunna deklarera med path. Men det går uppenbarligen inte.