Programmering uppgift som jag inte kan lösa... har en mkt dålig bok till hands som jag fick av min programmerings lärare. för den ger ingenting... o har försökt hitta bra vb böcker på bok affärer, men den flesta har varit slutsålda.. :( Vad är det du har problem med? Förhoppningsvis är det inte någon som tänker lösa hela uppgiften åt dej... Här ser du hur select case fungerar: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vsstmselectcase.asp Bara för att du skall komma igång med Select Case ex 1Skoluppgift i VB 6 - Select Case! (Behöver hjälp)
Jag behöver hjälp med denna uppgift... för boken hjälper inte ett skit. o läraren hade inte tid under veckan att hjälpa mig.
Själva uppgiften lyder:
6.2a Skapa ett nytt formulär där du läser in ett tal mellan ett och sju. Skriv sedan ut vilken veckodag talet representerar. Matar användaren in något annat tecken ska en meddelanderuta ge ett felmeddelande på skärmen. Använd Select–Case!
6.2b Använd Select – Case för att skapa en ny funktion i samma formulär där du visar skriver ut vilket stjärntecken en person är född i beroende vilken dag och månad personen anger. (http://www.susning.nu/Stj%e4rntecken)
6.2c En enkel miniräknare. Fyll en combobox med de fyra räknesätten. Placera ut två textboxar som du använder för att läsa in två tal ifrån. Lägg till en knapp som används för att starta beräkningen. Utför den valda beräkningen på talen, baserat på vilket räknesätt som är valt skall olika delar i en Select-sats köras. Använd Select – Case!Sv: Skoluppgift i VB 6 - Select Case! (Behöver hjälp)
/JohanSv:Skoluppgift i VB 6 - Select Case! (Behöver hjälp)
<code>
Option Explicit
'En TextBox En Command1
Private Sub Command1_Click()
Dim inDagNr As Long
inDagNr = Int(Text1.Text)
Select Case inDagNr
Case Is = 1
MsgBox "måndag"
Case Is = 2
MsgBox "tisdag"
Case Is = 3