Hej, Snabbt och inte helt genomtänkt funkar inte riktig... Det lär nog inte fungera. Kolla [Kolla vad man skriver utanför VB] istället. Javisst kan du det. Form10.Text1.Text = "Sven är bäst" kan man köra från "Always on top" programmet ja...Inmatning utan user interface...
Det är så att jag har en liten exe fil som uppdaterar en databas. När man startar igång filen så dyker ett fönster upp med en textfält där användaren ska knappa in informationen. Det är så att jag vill helst att denna exefil ska köras i bakgrunden och ingen UI ska finnas. Finns det på nåt sätt att få windows att lyssna på tagentbordsinknappningar utan att en UI finns?
/TonySv: Inmatning utan user interface...
Du kör applikationen med Form1.Visible = False
inget annat finns på Formen.
KeyPreview på formen skall vara = True.
Nu kan du fånga tangenttryckningarna i Formens KeyPressSv:Inmatning utan user interface...
Jag borde nog förklara lite mera vad det är jag är ute efter =)
Det är så att jag har skapat en liten exe-fil som ska bli anropad av ett annat program. Programmet som anropar min exe fil är inställd så att den är always on top och den fyller ut hela skärmen. Denna program anropar min exe fil för att utföra en updatering mot databasen.
Problemet är nu att jag inte ser min UI och kan inte fylla i informationen. Jag kan inte minimera programmet som anropar mitt exefil. Finns det nåt sätt att fylla i textrutan utan att behöva lyfta fram UIn?
/TonySv:Inmatning utan user interface...
ThomasSv: Inmatning utan user interface...
Bara att adressera Form10.Text1.Text = "Sven är bäst"
Dvs det har ingen betydelse att Formen inte syns den har det den har fast Visible = FalseSv:Inmatning utan user interface...
men det är så att det programmet står totalt stilla och gör inget förrän användaren har matat in informationen och uppdaterat databasen.
Men denna program är låst och jag kan inte modifiera om den... Om jag kunde modifierat om den så skulle jag ha bakat in uppdateringsfunktionen i programmet =)
Om jag har uppfattat dig fel så får du gärna rätta mig =)
/Tony