Hej, jag har en xml fil som loggar fel vid körning av ett program. inte kanske helt relevant, men det är ingen fiffig ide att ha datumet i taggnamnet.. bättre i så fall att sätta ett attribut med datumet eller eventuellt en tagg med datumet som innehåll.. Ok, tack för tipset, jag ska tror att jag ska lägga in lägga in datumet i en attribut istället. Open for read/write och läs in i en variabel - read(line) o.s.v. Ok, jag tror att jag bojkottar XML filen som loggar... ska starta en ny tråd och formulera om min fråga istället =)Hur kan man redigera en befintlig xml fil i VB6?
Jag har lyckats med att skapa en fil som heter errorlog.xml och ser ut så:
<Errorlogs>
<Error[Date]>Felkod 1, felmeddelande</ErrorOn[Date]>
</Errorlogs>
[Date] är datumet och tiden som felet inträffar
Det jag vill göra nu är att varje gång det inträffar ett fel så ska filen laddas. En ny child till errorlog med namnet Error[Date] och fel meddelande läggas till. Filen sparas undan som vanligt. Så efter uppdateringen så ska det se ut tillexempel så:
<Errorlogs>
<Error20050101102500>Felkod 1, felmeddelande</Error20050101102500>
<Error20050101200000>Felkod 1, felmeddelande</Error20050101200000>
</Errorlogs>
Går det att göra? i så fall hur?
MVH
TonySv: Hur kan man redigera en befintlig xml fil i VB6?
Skillnaden märker du om du försöker använda t.ex. XPath för att välja ut element..Sv:Hur kan man redigera en befintlig xml fil i VB6?
Men som sagt... hur kan man uppdatera en xml fil?Sv: Hur kan man redigera en befintlig xml fil i VB6?
Du får öppna filen och skriva om hela filen för varje gång.
(därför är loggfiler bättre(prestandamässigt), där gör man append...)
/mickeSv:Hur kan man redigera en befintlig xml fil i VB6?