Jag har en form med en timerkontroll på. Jag har satt enabled och intervall. I den del som anropas av din timerkontroll så skall du sätta timer = disabled. När koden är färdig och är redo att återgå så skall du återställa intervallet och åter sätta timer = enabled. Då funkar det inte som jag tänkt det. Min tanke var att kunna påverka den körande funktionen med Notera att timerkontrollen inte är användbar för tidssynkronisering även om den är konstant körandes. Det kan mycket väl bli olika fördröjningar på denna, då den är långt ifrån exakt. <b>>Då funkar det inte som jag tänkt det. Min tanke var att kunna påverka den körande funktionen med Det är tydligen så att om man anropar en funktion eller sub från Hur funkar Timer kontrollen?
Med vissa mellanrum skall timern dra igång en rutin.
Mitt program hat triggat timern en gång och ligger och lopar i en function där jag satt Doevents.
Problemet är att det verkar som om timern inte triggar igen så länge progget ligger i funktionen trots Doevents.
Jag undrar förståss varför? Jag undrar också som följd: har det betydelse var funktionerna ligger, i formen där timern finns eller i en separat modul.
Hoppas detta inte läter altför rörigt.
Mvh
BoSv: Hur funkar Timer kontrollen?
// JohanSv:Hur funkar Timer kontrollen?
ett anrop från timern. Får kanske införa en timer till. Måmga timers blir det :)Sv: Hur funkar Timer kontrollen?
Lite bättre blir det om man mäter mot realtidsklockan på datorn, men även denna har sina brister om man pratar om tillräckligt små bråkdelar av en sekund.
Lycka till!
// JohanSv: Hur funkar Timer kontrollen?
ett anrop från timern. </b>
Gör mycket hellre om det till att fungera på det andra sättet. Borde inte vara några problem, särskilt eftersom du bara ligger och loopar i funktionen?
Eller är det en faktiskt händelse som du vill ska ske om och om igen, men förändras inom vissa tidsintervall?
Bygg det hellre genom att kolla tiden isf.Sv:Hur funkar Timer kontrollen?
timer så triggas inte denna timer mera så länge som funktionen körs oavsett om man använder
Doevents. Min lösning blev, om än motvilligt att använda en timer till för detta ändamål.
Skall tillägga att jag använder VB6.
Tack alla för synpunkterna!
Bo