jag tänkte göra en enkel avkodare/kodare Jag har egentligen aldrig testat mitt program fullt ut. Från SvenPon Skälet till att det inte fungerar som du vill är enkelt: jo jag tyckte också att den här metoden var dålig.. förut gjorde jag exakt samma sak fast med select case. men jag fick andra problem då.. kommer inte riktigt ihåg vad.. men typ att jag inte kunde kopiera in en hel text och få den dekrypterad/krypterad. I princip kan du lösa det, men det är ju helt vansinnigt att texten är krypterad i samma ruta som du skriver i. Om du suddar ett tecken, skriver nånstans i mitten, etc., kommer det att gå åt helvete... det finns massvis av sätt det kan gå fel. Jo det spelar inte sån stor roll.. skulle man på ett enkelt sätt kunna göra tvärt om sen.decrypt/encrypt
här är ett exempel på hur det ska fungera:
Private Sub Text1_Change()
Text1.Text = Replace(Text1.Text, " ", "0")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, ".", "11")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, ",", "12")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "?", "13")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "!", "14")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "a", "21")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "b", "22")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "c", "23")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "å", "24")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "ä", "25")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "d", "31")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "e", "32")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "f", "33")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "g", "41")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "h", "42")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "i", "43")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "j", "51")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "k", "52")
Text1.Text = Replace(Text1.Text, "l", "53")
finns det nått bättre sätt för att få programmet att både kunna skriva in tex hela ordet "hej" och de enskilda bokstäverna H, E, J och ändå få 423251
just nu blir ordet från fel håll om man skriver in det bokstav för bokstav dvs 513242.
det skall också gå i samma kod att skriva tvärt om dvs 423251 och få "hej" men det skall väl bara vara att byta plats på allt?
Sv: decrypt/encrypt
Skulle var kul om detta går att lösa.
Lð+?/èäê•lƒ*hùŒD à|ª;>“½h2‡¬jpT|8ÍOÉ*V#Ìó1à/1†´·å´ÊW {
Lösenord: SvenPon
http://www.pellesoft.se/communicate/userprogram/program.aspx?tid=699Sv:decrypt/encrypt
Tycker detta är en kanonSite
Ha det bra Gott Fo@k
Meddelandet kunde ha "förstörts" pga ASCII koden
men nu är den så kallade dekryptering/krypterings programmet jag tänkt göra till för att förenkla för mig och en kompis.. det är ingen speciell kryptering det är bara för att folk ska få det lite svårare att förstå..
jag kan hela min krypterings nyckel utan till i huvet. så varför jag vill ha detta prog är för att man ska snabbare kunna dekryptera/kryptera..
och sen ska jag försöka själv att implementera detta i min mobiltelefon.Sv: decrypt/encrypt
När du anropar text1_change så kommer markören sättas först istället sist som du egentligen vill.
Det är helt enkelt ganska sällan rimligt att använda text_change. Ha istället en annan textbox till vilken du konverterar meddelandet, eller något i den stilen. Eventuellt skulle du kunna spara Text1.SelStart, men det är en mycket dum metod.Sv:decrypt/encrypt
det är det jag vill kunna göra: både kunna skriva bokstav för bokstav och hela texter för att både kryptera/dekrypteraSv: decrypt/encrypt
Måste du nödvändigtvis kunna skriva in och se resultatet samtidigt föreslår jag att du har en textbox som du skriver in i, och en textbox som visar den "krypterade" strängen. Sen uppdaterar du den andra textboxen under tiden du skriver i den första.Sv:decrypt/encrypt
i de två textbox rutor man då har..?