Har problem i Word... Du kan skapa en bild som en inlineshape. Beter den sig som ett tecken i texten. Eller bara som ett shape objekt. Ett shape objekt flyter över texten vilket inebör att su själv kan positonera det. Hur skapar man den som en shape då? Det bästa är ju att sätta positionen och storlek när du skapar bilden. Finns argument för detta. Men du kan oxå använda dig av Left, Top, Width och Height på instansen Shape av objektet. Hur lägger jag in en befintlig Shape i sidhuvudet/sidfoten? Plus att det helst ska vara återkommande på alla sidor... Testa att lägga till en textbox och lägga in bilden i textboxen istället.Bildhantering i Word...?
Ska med VB-kod infoga, ändra storlek och flytta en bild.
Frågan är hur jag gör detta? Jag har, med hjälp från detta forum, lyckats infoga bilden och ändrat storlek på den, men det som återstår är att flytta den dit jag vill ha den. För detta måste kod skrivas som markerar bilden samt kod som flyttar den.
Hoppas något geni där ute vet hur man gör...
-MarcusSv: Bildhantering i Word...?
Sv: Bildhantering i Word...?
Vänligen kladda in lite kod/funtioner så jag har någon stans att börja leta för att flytta/ändra storlek på bilen...
MarcusSv: Bildhantering i Word...?
Jag har i WrapFormat angivit att bilden skall ligga ovanför texten och inte påverka texten. Vet inte om det är så du vill ha det.
Här är koden:
<code>
Option Explicit
Private Sub Document_Open()
Dim pic As Shape
Set pic = Me.Shapes.AddPicture("C:\Test2.bmp", False, True, 100, 100)
With pic.WrapFormat
.AllowOverlap = True
.Side = wdWrapBoth
.Type = wdWrapNone
End With
End Sub
</code>Sv: Bildhantering i Word...?
Sv: Bildhantering i Word...?