Jag skall installera win98 över nätnerk mot win2000 server (DNS) Tcp/ip (Nic: Intel(R)Pro/100+) MSBatch.inf filen är OK! Börja med att skapa en fungerande bootdiskett för ditt NIC. Tack! > Men hur hittar win install sökvägen till server efter omstart som windows gör, för att full följa installationen? Ja ha nu förstår jag *sirap* Har kört denna instruktion och lyckats skapa en boot disk men när jag skulle välja NIC fanns det inte med på listan [Network Adapter Card:] Ditt NIC finns inte med i listan därför att det är nyare än WinNT4. Du ska göra precis som det står i dokumentet. Välja 3Com EtherLink och sedan lägga till filen e100b.dos på din diskett. Därefter ska du editera system.ini och protrocoll.ini som det står. Villket protokoll skall man använda? TCP/IP är alltid ett bra val! Reglen är ju att man ska ha så få protokoll som möjligt i sitt nät! Nu funka det nästan!! > 1.The Workgrop name is in use as a computer name ???Install MSBatch.inf Win98 NIC problem
Jag har tänkt så här:
Kontakta servern och kopiera ner winInst mappen till C:\ sen köra Install.exe ifrån en .bat fil jag skapat:
Här skall jag installera driv. Nic ?
?NET START?
MkDir WinInst
XCopy32 /e/h/f/y \\Edu-Server\Win98 C:\WinInst
echo Kopiering ifrån server lyckad!!!!!!
Call C:\WinInst\Install.exe '??? <-- Hur ser det anropet ut?
End?
Tacksam för tipps och ideer!Sv: Install MSBatch.inf Win98 NIC problem
Intel 100 Pro+ och 100B
<URL:http://www.i386.com/default.asp?page=docs/boot-100pro.htm>
Skapa en share på servern som innehåller win98-katalogen. Prova att boota på disketten och se om du kan ansluta till sharen på servern och lista innehållet i win98-katalogen.
När det fungerar så skriver du in i autoexec.bat på klienten ungefär:
NET USE X: \\server\share
X:
CD Win98
SETUP (eller var det install på Win98?) (med rätt växel för MSBatch.inf)
Du ska inte använda Win98's bootdiskett. inte heller någon kopiering av filerna lokalt till C: och ingen start av extern bat-fil.Sv: Install MSBatch.inf Win98 NIC problem
Men hur hittar win install sökvägen till server efter omstart som windows gör, för att full följa installationen?
Jag tänkte att kopiera ner mappen till C:\ och köra där ifrån, är det galet? går det på annat vis?
mVh PerSv: Install MSBatch.inf Win98 NIC problem
Win98 kommer ihåg att den har blivit installerad från \\Server\Share och ansluter tillbaks dit. Det är en av de fina sakerna i kråksången. Nästa gång din Win98 behöver någon fil så går den direkt till servern och frågar.
> Jag tänkte att kopiera ner mappen till C:\ och köra där ifrån, är det galet?
Ja, det är fel. I princip enda gången man vill göra så är när det handlar om laptops. De har ju inte tillgång till servern när de är av nätet.Sv: Install MSBatch.inf Win98 NIC problem
Låter bra!
Då var det bara att få igång nic boot 'en då..
jag återkommer
Tusen tack!NIC problem
<http://www.i386.com/default.asp?page=docs/boot-100pro.htm>
Hur får man in rätt drivrutiner?
Eller går man in och ändrar i system.ini och ...Sv: NIC problem
Sv: NIC problem
Vi skall komma åt en DNS Nt4 server, Tcp/ip
Eller kan man ta något annat protokoll???Sv: NIC problem
Sv: NIC problem
2Error:
1.The Workgrop name is in use as a computer name ???
2.Fel enhets beteckning, det skall väll vara z:?Sv: NIC problem
Någonstans i konfigurationsfilerna står det vilken workgroup din klient (bootdisketten) tillhör. Detta namnet har även någon dator på ditt nät. Sök igenom disketten efter workgorup och ändra värdet.
> 2.Fel enhets beteckning, det skall väll vara z:?
Kan nog bero på att du inte lyckats starta nätverkstjänsten på din diskett. Vänta med detta fel tills du löst det förra!