Jag har skapat ett litet program i Visual Basic, och jag vill gärna kunna "packa" alla bilder, mappar etc. som tillhör programmet i en .exe-fil. Med WinZip kan du packa ihop filerna till ett självuppackande ziparkiv (exe-fil). Testa programmet ASPack. Den komprimerar hela programmet och sägs också skydda lite. Skyddet tror jag väl inte speciellt mycket på eftersom det är lika lätt att "packa upp" programmet igen. Jag testade att skapa en .exe-fil direkt i Visual Basic, och det fungerade bra. Nej det betyder att din exe fil använde en dll fil eller en annan fil som du har i din mapp. Så länge exe filen ligger i mappen letar den i den mappen efter de dll filer den behöver. Lägger du exe filen utanför mappen så måste du registrera vissa dll filer och andra med regsvr32 för att din exe fil ska kunna hitta de filerna. Hej Jenny och tack för Ditt svar! Hej Jag har redan användt "Package & Deplyment Wizard" ett par gånger, men tydligen så följer inte alla filer med ändå. =( Du måste klart själv kolla vad du gjort på egen hand som PDW klart Jag har inte gjort/skapat något "extra" utöver moduler, forms och annat som tillhör själva programmet/applikationen. Exe-filen = ditt program Nu har jag även testat NYASTE versionen av "ASPack" och det hjälpte inte. =( Hmm Jag förstår inte problemet. Normalt sett ska Package & Deployment Wizard få med alla nödvändiga filer, förutom de filer du har laddat med kod förstås. Men hur menar du egentligen? Package & Deployment Wizard gör en vanlig installation, och när du har kört installationsprogrammet så måste fortfarande allt ligga i den mappen som du kör programmet. Så enkelt är det. Problemet är om jag vill skicka programmet till en kompis, då kommer han eller hon inte att kunna använda det eftersom att de filer som behövs till programmet inte kan "sparas" i .exe-filen. Det kanske blir enklare om du preciserar vad du menar med "bilder, mappar etc." Som jag har skrivit i tidigare inlägg, så är det rätt "komplicerat" att förklara.Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Vilket program är bäst/lättast att använda till detta?
(OBS! Skulle även vilja ha lite info om hur man "hack-skyddar" programmet.)Sv: Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Sv: Packa ALLT i en .exe-fil!!?
ThomasSv:Packa ALLT i en .exe-fil!!?
MEN om jag öppnar/dubbelklickar på .exe-filen utanför "projektmappen" så händer inget.
Svårt att förklara...
Jag har alltså skapat en vanlig mapp på skrivbordet där jag sparar alla filer, bilder etc. som tillhör själva programmet/applikationen som jag har byggt.
I den mappen så sparade jag även .exe-filen som jag skapade i Visual Basic.
När jag sen klickar på/öppnar .exe-filen så öppnas programmet utan problem, men när jag testade att öppna programmet utanför "mappen" så hände inget.
Betyder detta att inte ALLA nödvändiga/viktiga filer från mappen "packades" i .exe-filen, eftersom att jag bara kan öppna den i mappen tillsammans med "originalfilerna"!?
Detta blev lite "luddigt", men jag hoppas att ni kan förstå ändå!!?Sv: Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Sv:Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Men hur vet jag VILKEN fil som används och hur "packar" jag den tillsammans med .exe-filen.
(Hade nämligen tänkt att skicka mitt lilla program till släkt och vänner etc.)Sv: Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Använd Package & Deplyment Wizard så får du en en programinstallation.
Där följer alla nödvändiga filer med.
//Per ArneSv:Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Sv: Packa ALLT i en .exe-fil!!?
inte vet något om. Ex har du gjort en .ini fil . hlpfil mm.RedMe.exe så måste
du klart tala om detta för PDW och lägga till denna fil i SetUpSv:Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Därför kan jag inte förstå varför jag inte kan öppna .exe-filen "utanför" min projektmapp!!?Sv: Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Alla andra filer ligger i din katalog.
Hur ska ditt program veta var dina filer ligger? Och än värre, hur gör den om du flyttar iväg programmet till en annan dator så att den inte ens kan komma åt filerna.
Lösningen är att se till att skicka med alla filer som behövs.
En variant är att titta på t.ex. winzip's "exe-skaparprogram" som kan skapa en självextraherande zip-fil. Eller titta på det program som nämndes, ASPackSv:Packa ALLT i en .exe-fil!!?
WinZip känns tyvärr inte som en bra idé, skulle gärna vilja ha andra/fler förslag ang. mitt "problem".Sv: Packa ALLT i en .exe-fil!!?
/JörgenSv:Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Har jag rätt eller fel..?Sv: Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Om det är så enkelt att det bara är bilderna som (tillsammans med exe-n)
ligger i en mapp,och som du laddar in under programmets gång, så löser du
detta genom att antingen lägga bilderna på en Form, därifrån du sen hämtar dom.
Då kompileras dom med i exe-n.
Har du även med ljud, så rekomenderar jag att du kör med en Resource-fil
där du lägger in både bilder och ljud. Den lägger sig inne i exen,
så slipper du ha nån mapp ö h t. Sen anropar du den innifrån koden.
ChristerGbg
Sv:Packa ALLT i en .exe-fil!!?
Så jag har tagit en screendump/skärmdump av min "projektmapp" som innehåller alla filer som jag gärna vill baka in i en .exe-fil.
Länken till min screendump finns nedan:
http://www.guldstrands.net/visualbasic_projekt_screendump.jpg