Hallå, jag fösökte göra ett program som skulle läsa av varje rad i en access databas och när databasen är slut ska den sluta läsa. Datan som har lästs in skall komma in i en textbox som ligger i ett formulär. Det ser ut som att du skapar 50 instanser av frmEdit och sedan fyller dem så långt du har poster i databasen. Skulle tro att meddelandet kommer om du har färre än 50 poster i databasen. Har du fler än 50 borde du också få fel. Oj, blev lite många inlägg. Fick fel och tryckte igen - generalfel... sorrySluta läsa databasen när den är slut
Det funkar nästan bra. Allting funkar utom att den inte slutar lästa när databasen är slut. Jag får ett felmedelande som säger "Aktuell post sanknas" och ett formulär med en blank textruta skapas. Hur får jag programet att sluta läsa från databasen i tid?
Koden jag använt är
Do Until Data1.EOFAction
Data1.Recordset.MoveNext
AntalForm = AntalForm + 1
Editform(AntalForm).txtInbox.Text = Text1.Text
Loop
och en modul med följande kod
Public Editform(1 To 50) As New frmEdit
Public AntalForm As Integer
Är det något som skall ställas in i databasen?Sv: Sluta läsa databasen när den är slut
Om jag var du skulle jag försöka att sätta värdet i textboxen för varje klick på nästa-knappen (eller hur det nu går till), helt enkelt byta ut värdet i textboxen istället för att skapa ett nytt formulär.
Lycka till! (Hoppas det var det du menade)
/HSv: Sluta läsa databasen när den är slut