Vad är alert()´s motsvarighet i VBs??? Med risk för att göra bort mig : MsgBox() ? Har inte skrivit mycket vbscript i mina dagar... tackar.. så mkt gjorde du inte bort dig:) VBs körs på servern och man kan därför inte använda MsgBox. finns det ngt annat man kan använda då??? Här är svaret på min Fråga: (för er andra som undrar) vs.net eller interdev (tror det heter interdev) ska nog fungera <b>VBs körs på servern och man kan därför inte använda MsgBox.</b> Frågan hamnade nog i fel kategori här. På Aspsidan låg den i kategorin ASP.alert() ´s motsvarighet i VBs?
Hur skriver man för att få upp en dialogruta i VBs??Sv: alert() ´s motsvarighet i VBs?
Sv:alert() ´s motsvarighet i VBs?
Nu visste jag vad jag skulle söka på, som du sa.. MsgBox fanns:
MSDN library ger:
MsgBox(prompt[, buttons][, title][, helpfile, context])
Men när jag använder den så får jag :
Teknisk information (för supportpersonal)
Feltyp:
Körningsfel i Microsoft VBScript (0x800A0046)
Åtkomst nekad.: 'MsgBox'
/Gate_ver_Hb/main.asp, line 556Sv: alert() ´s motsvarighet i VBs?
Alert() är ju hur bra som helst när man debuggar...Sv: alert() ´s motsvarighet i VBs?
Citerar Göran Andersson | 2005-03-30 15:31:41
"Du kan inte använda en dialogruta i ASP. Den skulle ju komma upp på servern, och där finns det sällan någon som kan klicka på den... "
Synd där. Jag som tyckte dialogrutor var ett superbra sätt att debugga på.. Jag håller mig till Js hädanefter!!!!
Pratar vi inte VB-Script? Det körs inte på servern...
Följande fungerar alldeles utmärkt och dialogen kommer upp på klientmaskinen :
<code>
<html>
<head>
<script language=vbscript>
MsgBox("Per Hultqvist!")
</script>
</head>
<body>
<h1>Detta är en testsida!</h1>
</body>
</html>
</code>
Ps. Döpte filen till test.asp och la den i wwwroot på min webserver och anropade den från en annan maskin. Katching! Messagebox appears...Sv: alert() ´s motsvarighet i VBs?