Hej, jag har ett litet problem. Jag försöker ansluta till min SQL Server men får bara upp ett felmeddelande hela tiden. Jag känner inte igen connectionsträngen, men det behöver ju inte innebära att den är felaktig. Testa dock gärna lite andra varianter på t ex www.connectionstrings.com. Jag bytte till annan och då blev det ett annat fel. Kombinerar man informationen i dina båda inlägg, så bör det bli ungefär såhär: Det fungerade inte. Men undrar bara, vad är initial catalog? är det tabellen eller vad är det? Den första jag använde tyckte jag att man kunde få kontakt med databasen iallfall, men det kanske bara är jag som inte förstod det riktigt. Data Source = din servers namn Jag kör med mssqlserver som jag laddat ner. Databasen gjorde jag i webmatrix och heter adressbok. Kan jag se alla databaser som finns i servern på något sätt? Då skall detta funka: Det fungerade!! Men en sak som jag inte förstod var varför det fungerar med en punkt istället för namnet på servern. Bra fråga :) OK då vet jag.. ja det fungerade ju iallafall, och det är huvudsaken.Anslut till SQL Server
Felmeddelande: Ändrad databaskontext till 'databasnamn'
Jag försöker ansluta med den här koden:
Set conn = New ADODB.Connection
Set Rst = New ADODB.Recordset
strConn = "DRIVER={SQL Server};Server=compaq;Database=adressbok;"
conn.Open strConn
If conn.Errors.Count > 0 Then
MsgBox "Det felade " & vbCrLf & conn.Errors(0).Description
ClearAdo
Else
MsgBox "du är ansluten"
End If
Hoppas ni kan hjälpa mig med det här.
//Petter
Sv: Anslut till SQL Server
Sv:Anslut till SQL Server
det står att "Antingen finns inte SQL Server eller så nekas åtkomst"
Jag har det så här nu:
strConn = "Provider=sqloledb; data source=compaq; User id=andersson;"
jag har inget lösenord vad jag vet iallafall.
//Petter
Sv: Anslut till SQL Server
strConn = "Provider=SQLOLEDB;Data Source=compaq;Initial Catalog=adressbok;Integrated Security=SSPI;"
/mickeSv:Anslut till SQL Server
/PetterSv: Anslut till SQL Server
Initial Catalog = din databas namn
Integrated Security=SSPI = logga in med ditt windowskonto.
Vad vill du göra? Vad har du för server? Vad heter din databas? Hur loggar du in mot din server?
Det måste du veta innan du kan göra en connectionstring.
//PetterSv: Anslut till SQL Server
strConn = "Data Source=.;Initial Catalog=adressbok;Integrated Security=SSPI;"
Det gäller för SqlConnection i .NET
Tack!
//Petter Sv: Anslut till SQL Server
Kan vara nåt med DNS eller WINS eller nåt annat krafs som har med nätverk att göra...
En punkt är din lokala dator (=127.0.0.1) och den funkar.
//Petter