Hej Hej, Jo, fast hur "delar" man variabler/matriser mellan en asp-applikation och motsvarande i vb? Jag skulle överväga om det inte går att ha det som en Public Type i en Modul Jag skulle överväga om det inte går att ha det som en Public Type i en Modul Hje igen, mmmmm.... fel i forumet. > Sven Åke Persson Vi får väl se när han utvecklar problemmet. Vi får väl se när han utvecklar problemmet. Jag har en ASP-applikation som hämtar data från en MySQL-databas och ritar grafer utifrån givna parametrar. Hans,inkludera fil
Jag har ett system för grafritning skrivet i ASP.
Nu försöker jag konvertera det till VB, och har hakat upp mig på en inkludering.
orginalet har en
<!--#include virtual="/stationer.asp"-->
och stationer.asp innehåller
<%
dim stationer(3)
stationer(1)="Furuhed"
stationer(2)="Centrum"
stationer(3)="Gammelgården"
%>
Hur inkluderar man kod som ska exekveras i vb?
Sv: inkludera fil
Jag skall borja med att svara pa din fraga, men jag har aven ett par extra kommentarer.
Svaret:
Det enklaste sattet att gora dett i VB ar att skapa en ny modul dar du deklarerar dina variabler som public och tilldelar dem varden. Eftersom denna fil ingar i ditt projekt sa behover den inte inkluderas.
Kommentaren:
Det ar inte sarksilt snyggt i min mening att arbeta med inkluderingar i asp eller globala variabler i VB. Ett stort problem ar att det blir svart att overblicka, det finns risk for omedvetna kodfel och att man begransar vad man kan dopa sina variabler till (varja namn kan ju bara forekomma en gang). Jag rekommenderar en god bok i objektorientering for att losa detta problem pa ett snyggare satt.
// JohanSv:inkludera fil
jag vill kunna ändra i denna fil, och få ändringen i både asp-applikationen och vb-programmet.Sv: inkludera fil
<code>
'i en Modul
Option Explicit
Public Type STATIONER
Furuhed As String
Centrum As String
Gammelgården As String
End Type
</code>Sv: inkludera fil
<code>
'i en Modul
Option Explicit
Public Type STATIONER
Furuhed As String
Centrum As String
Gammelgården As String
End Type
</code>Sv: inkludera fil
Nu forstar jag inte riktigt hur du menar med att dela?
Menar du att du vill ha samma kallkodsfil oavsett om det ar asp eller vb? Isafall blir du besviken da det finns for manga olikheter for att man skall kunna fa till detta.
Om du menar att du i VB vill kunna anropa din variable, sa ar det bara att gora den public som jag skrev ovan, sa ar det atkomlig fran hela ditt program.
Om inget av svaren ovan passar med din fraga sa far du fortydliga (garna med exempel) vad du ar ute efter.
// JohanSv:inkludera fil
Blir ny post om man ändrar i den första.
Felanmält till Pelle.
//HåkanSv:inkludera fil
Nu ar du nog ute i lingonskogen och snurrar. Varfor i hela friden vill du omvandla dynamiska variabledata till statiska typer? Det ar ju tva helt olika saker som loser tva helt olika problem. For mig kanns det som om man fragar efter en lamplig farg att mala om ett rum med och far till svar att man bor infoskaffa en skiftnyckel istallet sa att man kan reparera sin cykel...
Du far ursakta, men har jag helt missuuppfattat din tanke har sa far du garna forklara vad du ar ute efter.
// JohanSv: inkludera fil
Om det är en Dynamisk Array så förstår jag inte problemmet.
Då är det löst inna han ens frågat.Sv: inkludera fil
Om det är en Dynamisk Array så förstår jag inte problemmet.
Då är det löst inna han ens frågat.
Edit: Testar att ändra med denna rad och <Spara ändring>Sv:inkludera fil
Nu håller jag på och gör ett vb-program som ska göra i stort sett samma sak, fast som ett vb-gränssnitt istället för via webbläsaren.
Det är samma rådata till bägge, så jag återanvänder det mesta av koden.
Men själva inkluderingen gick jag bet på.
jag har ett webbgränssnitt så att man kan editera stationer.asp från webben, och därför vill jag kunna få in matrisen som deklareras i stationer.asp i vb-programmet.
Hänger ni med?
Om jag ändrar i filen så ska bägge applikationerna uppdateras.Sv: inkludera fil
Du kan inte bara dela källkodsfiler mellan olika språk, även om det som i detta fallet är nära besläktat. Så vad du försöker göra går helt enkelt inte.
Vidare förstår jag inte varför du vill dela just denna daat via kod, då denna bättre borde höra hemma i databasen eftersom du nu uppenbarligen använder dig av en sådan. Det är ju ingen direkt kod du vill dela, utan enbart rådata.
// Johan