Efter ett längre uppehåll återupptog jag mitt rbete med att skapa en installationsCD för mitt VB6SP6-program.Så här ligger det till: Nja. Nu är jag inte ika säker på att det är problem med mdac etc. Det kan det vara, men felet uppstår så fort jag kommer till Load frmMain. Då avbryts hela programstarten. Tack Johan för Ditt intresse. Programmet ska fungerar så att först visas en splashform. Under den tid denna form visas laddas frmMain och kopplingen till en Acvcesdatabas etableras, en flexgrid fylls med data. Därfter visas frmMain och splasfform stängs. "On Error Resume Next" betyder att programmet ska strunta i alla fel som uppstår. Börja med att ta bort det, så får du reda på vad som är galet. Troligtvis är det något som sker när frmMain laddas. Helst ska lägga till riktig felhantering också så att programmet inte bara "dör" om fel uppstår. Bra iakttagelse! När jag tog bort "On Error resume next" fick jag fram ett felmeddelande enligt följande: Jag vill bara avsluta den här tråden med att tala om att mitt förmodade problem med mdac och jet, nu har löst sig. För att få programmet att fungera i Win98-miljö använde jag mdac 2.8 och en jet-driver just för Win98 (täcker Win95 till NT) och då fungerade det som jag ville.Fortfarande problem med Mdac-versionerna
Programmet fungerar i XP-miljö och låter sig installeras perfekt
Programmet fungerar inte i Win98-miljö. Programexekvering avbryts när anslutningen til Accessdtabasen ska göras. Jag använder en Jet4.0 OLEDB-koppling.
När programmet ska köras i Win98 skcikar jag med mdac 2.8 och en jetdriver för Win98. Dessutom körs dcom98.exe efter programisntalltionen
Till saken hör också att jag använt PDW för att se vilka filer som ska skickas med och samtliga filer som PDW pekat på är med.
I XP-miljö tycks programmet fungera med mdac 2.0.
I win98_miljö fungerar inte mdac 2.0 (och inte heller med mdac 2.8 plus jet4.0-driver)
<b> Frågor:
Är mdac och jet filerna självextraherande eller ska de köras under själva installtionen (med styrning)?
Ska dessa filer styras till Win systenmapp eller applikationsmappen?
Hur ska jag göra?
</b>Sv: Fortfarande problem med Mdac-versionerna eller annat fel
Detta gäller enbart vid körning i Win98-miljö. Funkar tan problem i XP-miljö
<b>Är det någon som har någon idé om vad dt är som krånglar? </b>Sv: Fortfarande problem med Mdac-versionerna eller annat fel
Det som händer verkar vara att frmMain aldrig laddas. Programmet kopplar avslutas (utan särskildt felmeddelande).
Den kod jag använder i startmodulen är följande (msgBox införda för att se var det hakar sig)
<code>
Private Sub Main()
On Error Resume Next
frmSplash.Show
frmSplash.Refresh
MsgBox "Före load av frmMain i SubMain"
Load frmMain
MsgBox "Efter Load av formMain i SubMain"
frmMain.Show
frmSplash.Visible = False
End Sub
</code>
När programmet köär får jag se båda mina MsgBoxar, men inte någon frmMain.
Jag har en MsgBox precis i början av Load-eventet för frmMain och den visas aldrig
Det märkliga är att programmet fungerar prefekt i WinXP-miljö. Detta måste alltås vara något som är kopplat till Win98
<b>
vad?
</b>Sv:Fortfarande problem med Mdac-versionerna eller annat fel
/JohanSv: Fortfarande problem med Mdac-versionerna eller annat fel
"Component SLXButn.ocx or one of its dependencies is not correctly registered a file is missing or invalid"
Det kommer omedelbart då Load frMain påbörjas
Nu vet jag alltså att det är nåpot med den söärskilda kompnenten jag skickar med, som inte installerar sig riktigt. Jag ska borra i detta nu härnäst.
Jag misstänkte först de krångliga mdac-samanhangen, men än så länge har jag ju inte kommmit till den delen i programmet... Om jag kan lösa komponentproblemet återstår att testa mdac och jet
För övrigt är det naturligtvis rätt att felhanteringen inte är den bästa i denna startmodul. Jg tänkte mig aldrig att det skulle kunna uppstå ett fel här unde rnormal körning. I mitt huvudblock i programmet (frmMain) har jag en mycket bättre felhantering, som ger upplysning om var i programmet något gått snett. Erfarenheten, om än begränsad, har lett mig till att felhanteringen är en vital del av programmets grundfunktioner.Sv:Fortfarande problem med Mdac-versionerna eller annat fel