hej hej Jag kan inte hitta metoden getRows() i ResultSet (det är det jag får tillbaka ur min metod). Hej. Tänkte otroligt nog inte på den... tack! Hej Kommer inte ihåg så noga, det blir mest VB nu... Fredda: Hej... Sorry SvenPon - anledningen att jag skrev här var att jag misstänkte att det skulle finnas någon mer generell lösning, som tex. getRows. Tyvärr hade de inte implementerat det i den driver som jag använder. Databas och rs
Jag får tillbaka ett resultset till min javaapp och behöver veta det totala antalet poster i det eftersom jag vill läsa ut det till en array (efterom ett resultset inte är det mest stabila sättet att lagra information). Problemet är att jag bara vill ge min array exakt det antalet poster som finns i rs:et. Detta för att undvika över och underdimensionering.
Någon som vet hur jag kan få ut det? Jag hittar inte rätt metoder... =/
//EmmaSv: Databas och rs
Vilken klass finns den i?
Det här vet du säkert.. men ändå.
Ett alternativ är att arbeta med en Vector, den är ju dynamisk.Sv: Databas och rs
Förresten fungerar den som en Collection i VB? Dvs har ett visst antal platser som max? För om det är så kommer den inte gå att använda. Min fil kommer bara att växa med tiden.
Dim RsArray As Variant
RsArray = rs.GetRows()
RsArray innehåller nu en tvådimmensionell array
från 0 till Ubound(RsArray,1)
Ubound(RsArray,2)
Sök på GetRows här i Forumet så hittar du en del.
Det finns en artikel om GetRows på pelles sida 1
mvh
SvenSv: Databas och rs
Vad jag kommer ihåg är den inte bunden till ett visst angivet antal poster.
Det är bara att lägga till och ta bort, ungefär som en Collection i VB.
Har för mej att man måste Casta ut rätt objekt när man hämtar något.
Annars finns nog inga begränsningar.
Ett tacksamt objekt att arbeta med vill jag minnas.Sv: Databas och rs
En collection i VB har begränsningar - klarar max ett hundratal objekt (kommer inte ihåg exakt antal) därav min tveksamhet.
SvenPon:
rs.getRows finns inte i den JDBC-driver jag använder - finns tydligen bara i version två och uppåt. Tyvärr har jag ingen sådan JDBC-ODBC-driver tillgänglig från Microsoft (Suns fungerar inte ihop med J++, surprise, surprise...=/).
Jag har löst det genom att göra en moduluskoll och sedan öka min array - det funkar men ger tyvärr lite extra utrymme som jag helst hade sluppit.
Men jag tror INTE att en Vector har några begränsningar.
Jämförelsen med VB:s Collection gjorde jag för att båda är ganska lätt att jobba med :)
Sen tror jag SvenPon tänker VB... inte Java.Sv: Databas och rs
Tack för hjälpen båda två!
//Emma