Har en funktion som hämtar upp ett tomt recordset och lägger till poster i UI. Till saken är att det kan ta en stund att lägga in ca 1500 poster (filnamnen på en cd) och jag vill nu ha något som jag kan "känna" av hur sparandet går/gick så jag kanske på nåt sätt kan sätta en progressbar till detta sparande o sen tala om för anv hur det gick. Funktionen returnerar ju bara mitt tomma rs. tja jag skulle lägga till en progressbar update funktion i funktionen där du läser in alla filnamn. Tack så mycket för hjälpen, ska testa det så fort jag hinner :)Triggra/känna av en rs.update?
Även tacksam för info ang allt som kan snabba upp detta, är lite dålig på detta med recordset :)
mvh
Peter Sv: Triggra/känna av en rs.update?
tex.
<code>
Private Sub oppnaProgress(ByVal text1 As String, ByVal cap As String)
Call frmProgress.laddar(text1, cap)
Call frmProgress.Show(vbModeless, frmVäljFil)
End Sub
'I din inläsningsfunktion
Dim progbar As ProgressBar
Dim filnr As Label
Set progbar = frmProgress.ProgressBar1
Set filnr = frmProgress.andraText
Call oppnaProgress("Läser just nu fil: ", "Läser in filnamn från CD")
'I den loop som läser in filnamnen
filnr.Caption = filnamn 'talar om vad du läser in för tillfället
progbar.Value = 100 * (j / antal) 'får ut värdet i procent av det du läst in
filnr.Refresh
</code>
Hoppas det underlättar...
Förresten - jag har ett formulär som heter frmProgress, i det finns en progressbar, och två textboxar. Jag sätter en av textboxarna och rubriken på formuläret när det öppnas och den undre textboxen uppdateras beroende på vad det är som läses in.
Refresh är nödvändigt om du vill att formuläret ska uppdateras utan att hacka - lite beroende på hur snabbt den uppdateras men också beroende på den dator det körs på.
//EmmaSv: Triggra/känna av en rs.update?