Hej! Finns inte OPOS kvar som gränssnitt? Däri står ju prexis allt du behöver veta, kollar du sedan på Epsons sida skall även alla deras tilläg till standarden finns där (fanns iaf för några år sedan när jag höll på med det). Lådan är ju ansluten till skrivaren så det är till skrivaren du skall skicka kommandot att öppna lådan. Jo jag vet vilken kod jag skall skicka till skrivaren! Mitt problem är att jag inte kan använda comporten då den redan är upptagen av Epsons drivrutin det är vad jag tror i alla fall. Jag har haft kontakt med Epsons suport i England som pekade på möjligheten att sända kod direkt till skrivaren via com porten och inte vis skrivardrivrutinen. Så, mitt problem är alltså att kunna skicka koden via comporten. Jag vet hur man använder Microsofts com control så igen problemet är att komma förbi drivrutinen som har "hankat" Nå ett bra försök utan napp den här gången Jag tycker det är konstigt att dom allokerar COM porten "hela tiden", även då dom inte just skriver nåt på den. Jag kanske är helt ute och cyklar, men har du provat att skriva ut direkt till skrivaren? Dvs glöm kommunikationen via COM-porten och skicka ditt tecken via Printer.Print i stället. Jodå det är så jag gör just nu men då skrivs det via skrivarens drivrutin och matar fram extra 15 mm papper. Drivrutinen hanterar det som ett papperfprmat och när man slutar med Printer.EnDoc Jag hade något liknande problem. Hej!Få kvittoskrivare att öppna kassalåda eller konsten att skriva till comport
Jag har behov att kunna skriva kontrolltecken till comporten och försöker använda MS Comm Control.
Jag skall använda com1 för där är srivaren som skall använda kontrolltecknet ansluten. Problemet
är att jag inte kan öppna com1 för Windows svarar Could not set comm state. Jag antar det är för att
skrivarens drivrutin redan har lagt rabarber på com1. Så hur göra? Jag kan tänka mig att en lösning vore att temporärt frigöra com1: från drivrutinen, hur nu det skall gå till.
Vad jag håller på med är att få en Epson TM-T88, kvittoskrivare, att öppna kassalåda utan att mata ca 15 mm papper.
/BoSv: Få kvittoskrivare att öppna kassalåda eller konsten att skriva till comport
Googla på "opos epson" och "opos epson drawer" så borde du hitta något nyttigt.
OPOS = Ole for Point Of Sale, en gammal(???) standard som fanns för hårdvara för POS-applikationer. T88II stödde iaf den.Sv:Få kvittoskrivare att öppna kassalåda eller konsten att skriva till comport
com porten.Sv: Få kvittoskrivare att öppna kassalåda eller konsten att skriva till comport
Sv:Få kvittoskrivare att öppna kassalåda eller konsten att skriva till comport
PeterHSv: Få kvittoskrivare att öppna kassalåda eller konsten att skriva till comport
Mvh, JanneSv:Få kvittoskrivare att öppna kassalåda eller konsten att skriva till comport
Drivrutinen har en speciell font för att skriva kontrolltecken till skrivaren så koden för att skriva
till skrivaren enligt Epson är:
Printer.Font = "control"
Printer.Print "e"
Printer.EndDocSv: Få kvittoskrivare att öppna kassalåda eller konsten att skriva till comport
[Signal till skrivare]Sv:Få kvittoskrivare att öppna kassalåda eller konsten att skriva till comport
Tack för tipset.
Hur se DOCINFo i Dim MyDocInfo As DOCINFO ut?
Kan du ange vilken/vilka WinApi du använde?
Tack på förhand