Hej! Hej, ok.. Det enklaste är att du lägger upp en Image Dummy. den kan vara Visible = FalseKontrollera mått på bild
Är det någon som vet hur man kan kontrollera storleken på en bild. I mitt program så skall bilden vara en viss storlek och jag vill kunna kontrollera bredd och höjd på den innan jag sparara ner sökvägen på den.
Alltså hämta ut storleken på bilden för kontroll
/tyronneSv: Kontrollera mått på bild
1. Var finns din bild? I en kontroll? Typ av kontroll? I en fil på hårddisken? I en variabel i minnet? I en databas?
2. Vad är det för typ av bild? Gif? Jpeg? Png? Tiff?
Många frågor som söker svar för att man skall kunna ge ett korrekt svar på din fråga.... :-)
// JohanSv:Kontrollera mått på bild
Bilden kan vara av typen gif, jpeg och bmp. I programmets inställningar kan man koppla en bild till systemet via en commondialog och bilden skall då visas i en picturebox som preeview. Det är i detta ögonblick som jag vill kunna verifiera bildens storlek så att den passar in när systemet skriver ut sina rapporter. Själva bilden skall ligga i en mapp med sökvägen lagrad i databasen. och om bilden är godkänd så skall man kunna spara sökvägen.
Det är min tanke
/TyronneSv: Kontrollera mått på bild
Sedan laddat du imagen med
<code>
imgDummy.Picture = LoadPicture("Sökväg\min.jpg")
X = imgDummy.Width
Y = imgDummy.Height
</code>
Edit:
Läste din fråga en gång till och kom på att du måste alltid läsa ner den till din sökväg
Sedan göra kontroll enl ovan.Platsar den inte så får du göra
<code>Kill "Sökväg\min.jpg"</code>