Läser från ett Excelark till en Access Databas, men vid inläsning från Excelarket får jag OrganisationNr fältet som Null? Men jag ser att det finns värde. Har testat med cstr (Organisationnr ska vara sting) När man använder "Microsoft Excel Driver" så använder Excel endast de 8 första raderna för att avgöra vilken datatyp kolumnen har. Om det sedan kommer en rad där kolumnen innehåller en annan datatyp så returneras null. Har för mig att default är "tal" vilket innebär att om de 8 första raderna är tomma så kommer alla strängvärden lägre ner att bli null. Ok började att misstänka nåt åt det hållet efter att ha testat o testat i flera timmar .... tack för hjälpen ... Vb - Excel får Nullvärde?
Använder mig av denna koppling til Excelarket:
m_oXLSConn.ConnectionString = "DRIVER={Microsoft Excel Driver (*.xls)};" & "DBQ=" & sExcelFileNamePath & ";"
m_oXLSConn.Open
Set rst = m_oXLSConn.Execute("SELECT * FROM [visaanmalningarexcel.aspx kursn$]")
Vad kan vara fel?Sv: Vb - Excel får Nullvärde?
Det finns en option "MaxScanRows" som man kan skicka med connectionsträngen t.ex. "Driver={Microsoft Excel Driver(*.xls)};MaxScanRows=100"
Dessvärre finns det en bug i drivrutinen som gör att MaxScanRows inte fungerar. Buggen upptäcktes kring 1997 och finns dokumenterad how Microsoft men senast jag kollade i Excel XP fanns den kvar. Skulle inte tro att den är fixad i Excel 2003.
Enda sättet jag vet att komma runt det är att ändra defaultinställningen i registret
(http://support.microsoft.com/kb/189897/EN-US) vilket kräver administratörsrättigheter på datorn där applikationen skall köras.Sv:Vb - Excel får Nullvärde?