Hej! Hej, Hmm.. det verkar inte fungera... Hej, Om du har lagt till ett "vanligt" lösenord på databasen ska du ha med detta i din connectionstring: ok! Har du kollat mitt svar? Visserligen är ditt svar bara några sekunder efter mitt, men felet beror på att du inte har angett någon arbetsgruppfil/systemdatabas. ok.. jag han inte läsa ditt andra svar. Hoppa över användarhanteringen och sätt ett vanligt lösenord på databasen, använd följande connectionstring: Tyronne,Sätta lösenord på access DB
Jag vill ha ett lösenord för min Access db. Att göra det är inga problem, men jag har också skapat en användare som skall kunna använda data i den. Hur skall jag skiva min constring för att kunna ansluta mot access databasen
<code>
Set Con = CreateObject("ADODB.Connection")
Con.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Path & "
</code>Sv: Sätta lösenord på access DB
Tagit från huvudet, men det bör vara så här...
<code>
Set Con = CreateObject("ADODB.Connection")
Con.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Path & ";uid=tyronne;pwd=hemligt"
</code>
// JohanSv:Sätta lösenord på access DB
Jag har i Access först laggt till ett lösenord. Sedan skapade jag ett nytt konto med ett användarnamn och lösenord, som jag tänkte använda när jag ansluter till databasen. Men inget av dem verkar fungera eftersom jag för felmeddelande
<code>
Det går inte att hitta installerbar ISAM.
</code>
min sträng ser ut så här med kontot som inloggning
<code>
Con.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Path & ";uid=usr;pwd=password"
</code>
/tyronneSv: Sätta lösenord på access DB
Jag jobbar tydligen för mycket med SQL server... I SQL server kan man ange både den förkortade och fullängdsvarianten på sina properties, men tydligen så stödjer access (eller jet) bara fullängdsvarianten. Det innebär att det skall vara så här istället:
<code>
Con.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Path & ";User ID=usr;Password=password"
</code>
Sorry för mitt lite väl snabba svar ovan...
// JohanSv: Sätta lösenord på access DB
Jet OLEDB:Database Password=MyDbPassword;
Har du skapat användarkonton måste du även ha med sökvägen till den systemdatabasen som används:
Jet OLEDB:System Database=C:\system.mdw;
Din connectionstrin bör alltså se ut något i denna stilen:
Con.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Path & ";User Id=usr;Password=password;Jet OLEDB:Database Password=MyDbPassword;"
Fungerade det innan du började med lösenord? Jag tycker felmeddelandet tyder på att det saknas någon drivrutin, JET t.ex.
/JohanSv:Sätta lösenord på access DB
Har ändrat och får nu
"Det går inte att starta programmet. Informationsfilen för arbetsgrupper saknas eller är exklusivt öppnad av någon annan användare."
och jag har inte access programmet igång
/TyronneSv: Sätta lösenord på access DB
/JohanSv:Sätta lösenord på access DB
Det är så här att till en början så hade jag inget lösenord, men jag skall sälja min app och då vill jag skydda databasen. Med tanke på det så undrar jag hur det blir då om jag måste ha med systemdatabsen. Jag kanske få formulera om min fråga till dig..
Om jag nu skall distribuera applikationen med databasen hur skall jag då skydda den från att andra använder ms access och öppnar den.
:-)
/TyronneSv: Sätta lösenord på access DB
Con.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Path & ";Jet OLEDB:Database Password=MyDbPassword;"
Detta är inget jättebra skydd, det är ju inga problem att knäcka lösenordet. Det hindrar dock "vanliga klåfingriga" att ändra i databasen.
/JohanSv: Sätta lösenord på access DB
Tråden är fortfarande öppen...är dt nåon fråga som är obesvarad?