Har jätteproblem med att få in ny data i min grid. Har provat allt datagrid.clearfields, refresch och även provat allt med mitt Rs , close, requery you name it ...*suck Hej ! Hmm, tyvärr så kör jag OLEDB så det verkar inte fungera ... har en liten idé .. kan det vara så att datagridens value är rätt efter uppdatering men att col.text visar fel? Använder du MSHFlexgrid och Adodc med "use Connection string" Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;..... ? Nej enbart datagrid med Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;..... Jag är inte säker, men jag har för mig att jag läst att det inte går att ändra recordsource-egenskapen för en "vanlig" datagrid med hjälp av kod, utan man måste i så fall använda MSHFlexgrid. Hmm, börjar misstänka det ... ingen som vet en "fuling" för att lösa detta? har testat & byggt om lite till Adodc1 och det verkar fungera, dock blir det problem att installera på en ren 2000 maskin, kan man skicka med mdac eller ado på nåt sätt?vb datagrid refresh med ny data fungerar ej??
Börjar misstänka att jag gör ett fel med min connection eller rs. Så här ser min koppling ut i rätt ordning:
function FillDatgrid
MyDataGrid.ClearFields
MyDataGrid.Refresh
If Rs.State = 1 Then Rs.Close
Rs.Open strSql, m_conn
Rs.Requery
Set MyDataGrid.DataSource = Rs 'Adodc1.Recordset
MyDataGrid.ReBind
general_declaration
Private Rs As New ADODB.Recordset
Private m_conn As ADODB.Connection
Ännu en fråga, hur ska min koppling/cursortype/locktype osv ... se ut för att ingen användare ska kunna uppdatera eller se det rs som min datagrid har framme? Min vbprogram ska ligga på 4 maskiner samt "prata" med en gemensam AccessDb på servern.
LÖST:
Löste det med dessa rader:
Adodc1.Refresh <-- en x-tra refresh
Set MyDataGrid.DataSource = Adodc1
Adodc1.Refresh Sv: vb datagrid refresh med ny data fungerar ej??
Det här funkar för mig (MSHFlexgrid)
Adodc1.RecordSource = "SELECT SQL-uttryck"
Adodc1.Refresh
Set MSHFlexGrid1.DataSource = Adodc1
MSHFlexGrid1.Refresh
mvh
CJESv:vb datagrid refresh med ny data fungerar ej??
Sv: vb datagrid refresh med ny data fungerar ej??
Sv:vb datagrid refresh med ny data fungerar ej??
Sv: vb datagrid refresh med ny data fungerar ej??
Sv:vb datagrid refresh med ny data fungerar ej??
Det är framför allt 2 fält som måste uppdateras 1 som visar om en faktura ska tas med samt ett annat som visar OM det blivit fakturerat eller inte .... refresha formuläret på nåt sätt elelr liknande? ... :-/Sv: vb datagrid refresh med ny data fungerar ej??
Ok har nu lyckats att få allt att fungera på Klienten (2000) genom att använda QSetup (Gratis) men nu uppdateras datagriden MEN dock ej första posten??