Hej Frågan om vilken enhet du ska ansluta mot antar jag sköts av blåtands-drivrutinen och är nog inget du kan göra något åt om det inte finns en inställning. I ditt program öppnar du ju bara com.porten. Hej Johan Jag har tyvärr inget exempel på OnComm. Jag har gjort ett liknande program i vanlig VB där jag har en separat timer som enbart läser in data och lägger till i en sträng. Sedan har jag en annan timer som läser ur strängen och konverterar, sparar och presenterar informationen oberoende av den andra. Det kanske kan förhindra att programmet inte hinner med att läsa allt? För mig fungerar det bra, men det kanske är lite skillnad på en vanlig PC. Jag ska se om det funkar för mig.Hur få en Pocket PC att automatiskt känna av min GPS vid PortOpen?
Jag har ett problem med mitt eVB-projekt som jag inte stött på tidigare.
Jag läser in GPS-data via Bluetooth från en GPS-mottagare (Globalsat BT-308).
Sedan selekterar/konverterar jag rådatat till RT90-koordinater och plottar värdena
på min PocketPC.
Allt vore frid och fröjd om inte jag var tvungen att öppna och stänga porten för att
undvika att jag hamnar "efter" och får in gamla positioner in i handdatorn.
När detta inträffar (dvs när jag hamnat tillräckligt långt efter), stänger jag porten,
och försöker sedan öppna den igen för att komma in i realtid. Mitt problem är
att min PocketPC/iPAQ frågar vilken "bluetooth device" som jag ska använda.
Jag vill kunna sätta vilken apparat som avses varje gång jag måste öppna porten.
Jag använder mig utav ett "Comm" - objekt för att prata med GPS-en,
sedan använder jag en timer för att hämta datat vid jämna mellanrum.
Jag vet att man kan använda sig av _OnComm och comEvReceive för att läsa in datat
men det löser inte mitt problem med att jag måste stänga porten då och då.
Mycket tacksam för svar
// DanielSv: Hur få en Pocket PC att automatiskt känna av min GPS vid PortOpen?
Frågan är varför du får gamla koordinater, låter som att det vore idé att undersöka varför det blir så istället... Får du samma fenonmen med gamla koordinater även om du ansluter till GPS:en med ett terminalprogram?
/JohanSv:Hur få en Pocket PC att automatiskt känna av min GPS vid PortOpen?
Tack så mycket för svaret.
Grejen är inte att jag får in "gamla" koordinater utan istället är det så att jag läser in strängen
till 100 tecken, sedan letar jag reda på "starten" i strängen (typ GPGA...) för att sedan
separera och läsa de aktuella lat, lon och höjd-värden som finns. När jag sedan konvertarar
koordinaterna händer det att jag kommer "efter" och att porten fylls upp och därför vill jag stänga
den för att tömma den.
Det här sättet är förmodligen inte det bästa. Om du vet något sätt som är bättre, och där jag inte
behöver hålla på att stänga porten, vore jag tacksam. Gärna med _OnComm - metoden istället
för att syssla med den relativt farliga timern.
Med vänliga hälsningar
// DanielSv: Hur få en Pocket PC att automatiskt känna av min GPS vid PortOpen?
/JohanSv:Hur få en Pocket PC att automatiskt känna av min GPS vid PortOpen?
Tack för tipset!
Med vänliga hälsningar
// Daniel