Jag har ett kalkylblad (kallar jag för "inmatat") där jag matar in vad varje kund har handlat för varje månad. Hej,Referenser i excel
Sedan kopierar jag över månadens siffror och kundens namn till ett annat kalkylblad som jag kallar för
"sortera". Här sorterar jag kunderna så att den kund som har handlat mest under månaden hamnar först osv.
Sedan jag ett tredje blad (kallar jag "10_största") som hämtar de 10 största kunderna för månaden.
Mitt problem är att om jag gör allt detta manuellt (kopierar och sorterar) så hämtar bladet "10_största" just de 10 största, men om jag gör det via ett makro som jag skapat blir det bara referens fel i cellerna på "10_största", dvs den försöker leta reda på de kunder som var i tex cell 1, dvs den hämtar inte den största kunden.
Hur kan jag göra så att den verkligen hämtar cell nr 1 och inte ändrar den? OBS: det fungerar inte med $$!!!
/MiaSv: Referenser i excel
Jag är lite osäker på hur du egentligen gör dina "beräkningar". Kör du med formler i cellerna som räknar fram de högsta, eller kör du regelrätt kopiering av värden? Båda delarna går ju att skapa genom makro.
Snabbaste sättet att testa på är att du spelar in ett makro där du gör just de moment som du vill ha med. Brukar fungera hyffsat. Sen är det bara att snygga till koden där det behövs. Ett tips för hur man markerar till slutet av listan (som du säkert egentligen redan vet) är att använda sig av Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select efter att ha markerat rubrikerna. Då blir koden oberoende av hur lång listan är, så länge du håller den samman och inte lämnar tomma rader.
Hoppas att detta var till någon hjälp. Hör gärna av dig om jag uppfattat det hela fel, eller om det är nåt annat.
Mvh
/EE