Jag har en applikation jag gör där jag nu försöker skicka in värden till en accessdatabas men jag får ett felmeddelande jag inte blir klok på. Jag skickar med 6 parametrar till de 6 fälten i tabellen(+ 1 fält med räknare men den sköter sig ju automatiskt) men får detta meddelande. Sitter för närvarande och jobbar på en dator utan internetuppkoppling så jag tänkte bara höra om det är någon som varit med om detta felmeddelande ?? SQL-koden skall vara rätt på alla sätt och vis och jag får inga andra felmeddelande. Hehe av ren nyfikenhet bara! hur postade du ditt inlägg, om du sitter på en dator utan uppkoppling :-s eeeh. Jag tror att du blandar ihop parametrar och värden. Jag sitter ute på ett fartyg till sjöss så jag har inte tillgång till internet hela tiden. Som jag skrev så är parametrarna som efterfrågas namn som du har i frågan som inte finns i databasen. Alltså stämmer inte namnen överens med de som finns i tabellen av någon anledning, även om du säger att de stämmer. Ja det gör jag, allt stämmer vad gäller namn i sql-uttryck och tabell.Felmeddelande: Antal Parametrar
Felmeddelande: [Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] För få parametrar angavs. 6 förväntades.
Om ingen hört talas om det så återkommer jag med koden så fort jag kunnat skriva ut den och tagit mig till en dator med uppkoppling. :-/Sv: Felmeddelande: Antal Parametrar
Sv: Felmeddelande: Antal Parametrar
De parametrar som felmeddelandet handlar om är parametrar som inte finns i SQL-frågan. Du kan inte skicka in parametrar med hjälp av en SQL-fråga. Parametrar används när du kör frågor i applikationen Access.
Ifall du har ett namn i SQL-frågan som inte finns i databasen, så tolkar Access det som att det ska vara en parameter. Eftersom du inte har skickat med några parametrar (eftersom det inte går) så får du felmeddelandet att det saknas parametrar.
Jag tolkar det som att SQL-frågan är en insert-fråga. Värdena i insert-frågan är inte parametrar. Ifall du hade haft fel antal värden så hade du fått ett syntax-felmeddelande, som kanske dessutom hade sagt att antalet värden inte stämde.Sv:Felmeddelande: Antal Parametrar
jaha, dår förstår jag inte alls felmeddelandet. Databasuppkopplingen som används fungerar för den har jag använt mig av i andra delar i programet. Fälten jag har i sql-frågan (insert) stämmer överens med de som finns i tabellen, även antalet förutom räknaren då och värdena som ska skickas in finns där också.
Något tips på vad detta kan vara för "parametrar" som efterfrågas? Frågas ju efter 6 stycken (lika många värden som ska skickas in i databasen).
Ska försöka få in koden här i morgon så kanske det hjälper. Tack så länge.
// FredrikSv: Felmeddelande: Antal Parametrar
Tittar du i rätt tabell? Tittar du i rätt databas?Sv:Felmeddelande: Antal Parametrar