Nån som vet hur man skickar parametrar till notepad. Det jag vill göra är att skicka en fil till notepad och spara den genom notepad, typ med samma namn men med .txt istället. Nån som vet? Hej Nu öppnar sig ju bara filen...det är iofs en början men jag vill ha tag i texten som notepad öppnar. Jag vill alltså läsa in den till VB via Notepad alternativt få Notepad att spara filen som jag skickade till Notepad som en .txt fil och sedan stänga sig. Hej. anledningen är att jag vill öppna en fil typ .doc fil utan att ha word på datorn. Visst man får ju en massa skräp tecken men de skall nog gå att plocka bort. Eller är det nån som har något annat förlsag på hur man kan läsa det? Man kan kanske läsa in det binärt och sedan få det till ascii, men hur??? Tänkte att det kunde vara enklare att bara läsa in filen genom Notepad. En följdfråga till nån som vet... hej SvenPon: vad jag vill??? Hej Jo, jag testade men hur får jag in texten till VB. Nu öppnar sig ju bara notepad med filen. Jag vill ju kunna läsa in den till VB och manipulera den där. Men hur når jag det aktiva programmet och filen där i? Hej njae, jag har en del filer, t.ex en word-fil och excel-fil, som jag vill läsa in och plocka ut lite information ur. Grejen är ju det att om man läsar in dem så är typ 8:e tecknet NULL och då slutar VB att läsa in dokumentet. styra notepad?
/JohanSv: styra notepad?
Ungefär så här.NotePad.exe ligger normalt i Windows
katalogen,så man behöver inte specifiera sökvägen dit.
Dim ret As Long
Dim InfoFile As String
On Error Resume Next 'Vid fel ,tex filen inte finns
InfoFile = App.Path & "\Info.txt"
'Info.txt ligger i samma mapp som din exefil
ret = Shell("NotePad.exe " & InfoFile, vbNormalFocus)
'Obs mellanslag efter .exe
mvh
SvenSv: styra notepad?
Om du bara vill spara filen till ett annat namn kan du ju använda FileSystemObject.
Det behöver väl du inte Notepad till? Eller förstår jag dej fel?Sv: styra notepad?
Går det inte att sätta en referens till ex Microsoft Word Object, som sedan skickas med när man "packar ihop" programmet???
Funkar detta kan man ju använda Words konverteringsfunktioner...
En idé bara...Sv: styra notepad?
jag säger bara en sak Strul Nissar
de NotePad sen är det doc va faennn är det ni vill
1. Allt går att fixa om man bara har tålamod.
DIXI
StrulNisse menar du väl... Jag vill bara hjälpa. :)
Det är rätt kul när du visar temprament i dina inlägg.Sv: styra notepad?
Jo, som sagt läsa in en fil som går att läsa i notepad, ungefär som en .doc fil. Alltså en fil som inte är anpassad för Notepad men ändå går aytt öppna. Vad jag vill göra är att plocka ut information som jag vet var den finns någonstans i dokumentet. Egentligen skulle jag vilja läsa in den binärt och sedan transformera den till ascii eller hex eller nåt, för att sedan transformera den tillbaka till text igen utan alla headers och skräp som finns i filen. Och framförallt utan NULL...men problemet är att jag inte riktigt lyckas läsa in filen på det här sättet men vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite tips.
Om du använder NotePad kan du läsa vilken typ
av fil du vill.Den blir ju där efter.Dvs den behöver inte ha
extension .txt för att gå att läsa.
Testa mitt exempel ovan.
mvh
/johanSv: styra notepad?
Du vill alltså läsa texten i en TextBox eller RichTextBox
är det de du vill. ??. Hur stora blir filerna ,Du försöker
göra en HexEditor eller ?
mvh
Nån hexeditor är det inte utan jag vill kunna plocka ut info ur t.ex en .doc-fil utan att ha word installerat. Notepad klarar ju av det så då borde man ju kunna göra det med VB, eller?
/Johan