Osäker på trådvalet för detta inlägg... :-s Om jag drar igång osk.exe på min dator hittar jag i inställningarna att man kan välja skrivläge, standard är "markera genom att klicka" på min. Om man tar markera med styrspak eller tangentbordstangent så kan man klicka på avancerat. Däri kan man kryssa i seriell, parallell och spelports någonting ok ska kolla Det är inte MS som gjort den, men kanske dom som ska ha rapporten allefall.. Men få se efter projektet om ja ork.!skumma saker.
Mitt projekt omfattar en touch screen. Visserligen kommer ett tangentbord alla normal modell
finnas tillgänglig. Men jag skulle endå vilja använda osk.exe (Skärmtangentbordet) så man kan
knappa in information direkt på skärmen.
Så jag har en knapp där användaren kan shell:a igång den
<code>
threadID = shell "osk.exe"
</code>
Men på nåt sätt verkar den sagga ner min applikation nåt alldeles fruktansvärt. Den gör så comm-
portarna inte funkar. Jag har testat att starta den utifrån min applikation med. men det är samma
resultat.
Jag vet inte hur osk.exe funkar men den verkar hooka in sig i "messageströmmen" för att kunna
posta tangenttryckningar mm till de aktiva formuläret bla bla....
Är det nån som vart med om detta förr, eller har en lösning, eller känner till andra skärmtangentbord
man kan använda (gratis sådana)...
[Peter.H]
TILLÄGG:
<code>
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Shell "osk.exe"
End Sub
Private Sub Timer1_Timer()
If MSComm1.PortOpen = False Then
MSComm1.PortOpen = True
DoEvents
Else
MSComm1.PortOpen = False
DoEvents
End If
Text1.Text = MSComm1.PortOpen
End Sub
</code>
Koden ovan i ett formulär
kör man den så öppnas o stängs porten varannan gång
Startar man osk.exe samtidigt som koden kör, så händer det att man får ett
port already open fel ?????????????
Hur kan detta ske, verkar som osk.exe interagerar med comporten ju ??? Jag fattar NADA
TILLÄGG2:
Detta fel inträffar endast om MSComm.CommPort=1 sätts den till 2 så inträffar inte felet.Sv: skumma saker.
Sv:skumma saker.
Och det fungerar....
Fast måste vara en bugg i osk.exe för jag hade alternativet "markera genom att klicka" valt.
Så den borde ha struntat i inställningarna under "markera med joystick...." --> avancerat...
Men bockade jag bort kryssrutorna under avancerat och sedan återställde till "markera genom att klicka"
så fungerar det.....
Tack så mycket nu vart jag glad....
[Peter.H]Sv:skumma saker.