En undring .. det någon som känner till om ett formlär kan anpassas till olika skärmupplösningar utan förvrängning?? Ett exempel .. jag bygger min layout till en upplösning av 1024x768 men vill kunna köra applikationen på ex.vis en widescreen 1366x768 eller andra format. Applikationen är av typ informationtavla för reklam etc. Du kan kolla hur jag löst det med Hej och tack för svaret .. en kanske dum fråga.. Var skall jag lägga koden? I Form Load eller ..?? Jo det är det mest naturliga stället.Det är ju det första som händer innan du ser nått. Hej igen !! <b>1200x768 så såg det fortfarande korrupt ut. Layouten är gjord i upplösningen 1024x768</b> Kom på att det kanske inte är så bra att använda mitt exempel när du Sven: Vill du veta något häftigt? Många utav de här problemen är lösta i .net... Man kan enkelt dock saker, sätta ankare (bestämma att hörnen ska hålla tag i annat än just övre, vänstra hörnet), dessutom är det en smal sak att skriva en egen kontroll som ser till att innehållet får dela 50/50 på utrymmet. Jag lovar, det fungerar, inga problem att designa i 1600*1200, ha fönster som går att ändra storlek på så fixar .net resten. Så... mmm... :-) Stora ord och fett fläsk fastnar inte i halsen *LOL* Eller Ang att vara saklig när man svara på en grundfråga (nr1 i i tråden) >Fö. tycker jag att dom goda Oskar och Johan mest fungerar som "störsändare" :-)Anpassa formulär till olika upplösningar
Är detta möjligt eller måste jag bygga om layouten till olika upplösningar "för hand" !!??Sv: Anpassa formulär till olika upplösningar
<code>Function ResizeForm(FormName As Form, designX As Long, _
designY As Long, screenCorr As Single) As Boolean
</code>
Programarkivet:Anpassa till anv Upplösning
Obs var noga med att du valt StartUpPosition = CenterScreen (2) på din Form i designlägeSv:Anpassa formulär till olika upplösningar
Jag är en "ringrostig nybörjare" p.g.a. c.a 10 års programmeringsuppehåll ..
ArneSv: Anpassa formulär till olika upplösningar
När skärmen sedan blommar upp är det rätt inställning på alla kontroller.Sv:Anpassa formulär till olika upplösningar
Jag placerade koden i General & ResizeForm enligt nedan:
============================================================
Function ResizeForm(frmVideoShow As Form, designX As Long, _
designY As Long, screenCorr As Single) As Boolean
End Function
============================================================
I formuläret har jag en textinformation, bildväxlare och videofönster, men när jag ändrade upplösning till 1200x768 så såg det fortfarande korrupt ut. Layouten är gjord i upplösningen 1024x768 och min förhoppning var att kontrollerna skulle anpassas efter den nya upplösningen utan förvrängning.
Vad är fel ??Sv: Anpassa formulär till olika upplösningar
Du har en väldigt udda upplösning så fae.. vet hur det blir men Vi testar en första kontroll
<code>
Private Sub Command2_Click()
'Denna kod skall normalt ligga i Form_Load
Dim retBool As Boolean, screenCorr As Single
'15360 kommer från din design upplösning 1024 * 768
'1024 * 15 Twips = 15360 768 * 15 = 11520
screenCorr = Screen.Width / 15360
retBool = ResizeForm(Form1, 15360, 11520, screenCorr)
Me.Show
End Sub
</code>
Börja med denna kontroll så får Vi se hur du hamnar.
Du måste även inventera vad du har för kontroller i Formen så att dessa verkligen är
nämnda i Functionen ResizeForm.
Förslag kör mitt Vb exempel fullt ut med anrop enl koden ovan.
Innan Vi går vidare med ditt program skall min kod funka ua hos dig.Sv:Anpassa formulär till olika upplösningar
designar i 1024 * 768.
Gör så här skapa ett nytt projekt i 1024*768 .
Lägg upp en Textbox i Formen,klistra in lite text i Textboxen.
Lägg in min ResizeForm Function
Lägg in min nya anropskod i din Form_Load och kolla hur det blir i din nya upplösning.
Budskapet är att det inte finns någon generallösning man måste designa projekt för projekt
efter det innehåll programmet har. Sv: Anpassa formulär till olika upplösningar
>Budskapet är att det inte finns någon generallösning man måste designa projekt för projekt
efter det innehåll programmet har.
Ovanstående gäller bara program där man inte använt bra teknik och inte tänkt till, vb 6 är föråldrat...Sv:Anpassa formulär till olika upplösningar
Sv: Anpassa formulär till olika upplösningar
"Det är svårt att lära en gammal hund att sitta"Sv:Anpassa formulär till olika upplösningar
<b>Jag lovar, det fungerar, inga problem att designa i 1600*1200,
ha fönster som går att ändra storlek på så fixar .net resten.</b>
Det här svamlet hjälper inte honom som har gjort programmet i VB 6.
Mitt svar däremot sätter honom på spår även om detta inte heller är helt perfekt.
Fö. tycker jag att dom goda Oskar och Johan mest fungerar som "störsändare"
Sällan eller aldrig att det kommer något konstruktivt som löser grundfrågan.Sv: Anpassa formulär till olika upplösningar
>Sällan eller aldrig att det kommer något konstruktivt som löser grundfrågan.
Ska du säga ;)Sv:Anpassa formulär till olika upplösningar
SvenPon, synd att du uppfattar situatioen på detta sätt och inte ser hela bilden. Själv tycker jag att du ofta har en del kloka idéer och jag gillar att du ofta kreativt sätter dig ner och ger långa kodexempel som svar på frågor.
Det jag däremot inte gillar är att du ibland är lite väl inskränkt och har förutfattade meningar om saker du inte kan och därmed dömer ut det. Speciellt intressant är det när det sker på osakliga grunder.
Så när du är på topp är du en god resurs i detta forumet, men du borde minska dina gnälliga inlägg där du mest är ute efter att racka ner på saker.
Mvh
Johan