Jag har cursorn i en cell i en tabell men nu vill jag aktivera hela cellens innehåll för att veta om det finns någon text i cellen... Består dokumentet bara av tabellen? Nej, dokumentet består inte bara av tabellen. Tabellen är en liten bisak. Sidan består till 95% av vanlig text. Jag har inte programmerat med Word speciellt mycket, men jag kan göra några kvalificerade gissningar. Att spela in ett macro har jag försökt men det är omöjligt att markera tabellen när inspelningen är igång. Man kan inte heller byta sida eller klicka på någon annan rad i dokumentet. Markören går inte att flytta från det ställe där den var då man satte igång inspelningen. Beror det på nångra inställningar jag har eller vad e det? Det där är INTE rätt... Jag kan nog göra en hel del saker när jag spelar in ett macro men jag kan inte förflytta mej i dokumentet (mystiskt tycker jag oxå) men jag kan tex skriva en text å gå in i headern genom att välja i menyn. Hej!word vba, hur aktivera innehållet i en cell?
Hur gör man detta? Går ej med bookmarks eftersom jag inte vet hur många celler det finns i tabellen och jag vill kolla innehållet i alla celler ända tills jag kommer till en som e tom.
Hjälp!Sv: word vba, hur aktivera innehållet i en cell?
Jag vet ju inte hur och till vad du har tänkt att använda det, men det kanske vore enklare att köra med Excel i så fall?
/Niklas JanssonSv: word vba, hur aktivera innehållet i en cell?
Sv: word vba, hur aktivera innehållet i en cell?
Om du väljer "Spela in makro" och döper ett makro till något vettigt, så kan du spela in när du spelar markerar cellen, tabellen och så vidare.
Sedan kollar du med Visual Basic (Tryck ALT-F11 i Word) hur koden ser ut. Detta kan du sedan använda.
/Niklas JAnssonSv: word vba, hur aktivera innehållet i en cell?
Sv: word vba, hur aktivera innehållet i en cell?
Kan du skriva in information, kan du göra nånting alls?
Pröva att låsa upp dokumentet.
Jag har inte möjlighet att spela in makron i skolan (där jag är nu) av någon j***a anledning, så jag kan inte testa.
/Niklas JanssonSv: word vba, hur aktivera innehållet i en cell?
Hur låser man upp ett dokument?Sv: word vba, hur aktivera innehållet i en cell?
<code>
'Markerar innehållet i en cell
'Förutsätter att markören redan står i en cell
'För att flytta till nästa cell kan man använda
'Selection.MoveRight Unit:=wdCell
Sub SelectCell()
Selection.HomeKey Unit:=wdLine
Selection.EndKey Unit:=wdLine, Extend:=wdExtend
MsgBox Selection.Text
End Sub
'Lås dokumentet
Sub LockDocument()