Jag behöver ibland skapa genvägar på windowsskrivbordet åt användare. Jag använder då VBscript. Det går normalt sett bra men hur gör jag för att kunna få med ett slash "/" i genvägens "mål" som krävs i vissa fall? Jag har fått hjälp att använda .Arguments och då gick det bra.Hur skapa genväg med VBscript och få med slash "/"
Jag har testat olika varianter. Se mitt kompletta VBscript nedan och hur jag kommenterat de olika resultaten:
L_Welcome_MsgBox_Message_Text = "Nu kommer en genväg till MAS-databasen att skapas på ditt skrivbord."
L_Welcome_MsgBox_Title_Text = "IT- och teleenheten Lindesbergs kommun"
Call Welcome()
Dim WSHShell
Set WSHShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Dim MyShortcut, MyDesktop, DesktopPath, ProgPath, DbPath, MdwPath, Opt
' Read desktop path using WshSpecialFolders object
DesktopPath = WSHShell.SpecialFolders("Desktop")
'ProgPath = ""C:\Program\Microsoft Office\Office\MSACCESS.EXE" "G:\Personal\MAS hälsosatsning\db\MAS.mdb" /WRKGRP "G:\Personal\MAS hälsosatsning\db\MASanv.MDW""
ProgPath = "C:\Program\Microsoft Office\Office\MSACCESS.EXE"
DbPath = "G:\Personal\MAS hälsosatsning\db\MAS.mdb"
MdwPath = "G:\Personal\MAS hälsosatsning\db\MASanv.MDW"
Opt = "/WRKGRP"
' Create a shortcut object on the desktop
Set MyShortcut = WSHShell.CreateShortcut(DesktopPath & "\MASgenväg.lnk")
' Set shortcut object properties and save it
'========================================================================================
' NEDAN VISAS MINA OLIKA FÖRSÖK
'Här saknas "/" och jag får inte till det...:
'MyShortcut.TargetPath = WSHShell.ExpandEnvironmentStrings("""C:\Program\Microsoft Office\Office\MSACCESS.EXE"" ""G:\Personal\MAS hälsosatsning\db\MAS.mdb"" WRKGRP ""G:\Personal\MAS hälsosatsning\db\MASanv.MDW""")
'Här blir "/" bakåtvänt "\"
'MyShortcut.TargetPath = WSHShell.ExpandEnvironmentStrings("""C:\Program\Microsoft Office\Office\MSACCESS.EXE"" ""G:\Personal\MAS hälsosatsning\db\MAS.mdb"" /WRKGRP ""G:\Personal\MAS hälsosatsning\db\MASanv.MDW""")
'Att lägga in varje del i variabler har heller inte lyckats:
MyShortcut.TargetPath = ProgPath & """ """ & DbPath & """ " & Opt & " """ & MdwPath
'========================================================================================
MyShortcut.WorkingDirectory = WSHShell.ExpandEnvironmentStrings("G:\Personal\MAS hälsosatsning\db")
MyShortcut.WindowStyle = 4
MyShortcut.IconLocation = WSHShell.ExpandEnvironmentStrings("G:\Personal\MAS hälsosatsning\db\FACE05.ico, 0")
MyShortcut.Hotkey = "CTRL+SHIFT+M"
MyShortcut.Save
'WScript.Echo "Genvägen är nu skapad på ditt skrivbord."
MsgBox "Genvägen är nu skapad på ditt skrivbord.", vbInformation, "IT- och teleenheten Lindesbergs kommun"
' ********************************************************************************
' *
' * Welcome
' *
Sub Welcome()
Dim intDoIt
intDoIt = MsgBox(L_Welcome_MsgBox_Message_Text, _
vbOKCancel + vbInformation, _
L_Welcome_MsgBox_Title_Text )
If intDoIt = vbCancel Then
WScript.Quit
End If
End Sub