Jag håller på med en webapplikation som består av asp som pratar med en vb.dll och bakom den finns en sql. Bidra gärna med lite kod för att vi skall kunna felsöka. Detta är lite för generellt för att man skall kunna svara på vad som kan vara fel. Tack Kenneth! Nu är det löst, på något sätt så hittade inte dll'en ID-filen när den körs med IIS men jag gjorde en lokal ID-fil och helt plötsligt så fungerade allt!Mysko fel!
Applikationen ska skicka ut ett mail ibland och nu är det så dumt att företaget använder Lotus Notes...
Så jag skrev ihop ett litet program (en VB-exe) för att testa mailande. Detta fungerar alldeles ypperligt.
Men när jag tog in SAMMA kod i vb.dll'en så händer följande:
Active Server Pages error 'ASP 0115'
Unexpected error
/rek/i_change.asp
A trappable error (E06D7363) occurred in an external object. The script cannot continue running.
klickar jag båkåt i webläsaren och provar igen får jag nu detta:
Outo error '800a0007'
Out of memory
/rek/i_change.asp, line 24
Vad är nu detta?
Samma kod som sagt...
.exe - Fungerar bra
.dll - genererar felen ovan
Tack på förhandSv: Mysko fel!
Jag misstänker att Domino-objektet har vissa begränsningar i sina rättigheter hur den kan anropas och exekveras men för att kunna svara på det så behöver jag se koden.
Jag har rätt ofta skrivit VB-kod som använder Lotus Notes, men aldrig provat via webben. I teorin borde det fungera bara webservern har rätt att skapa och använda Domino-objekten.Sv:Mysko fel!
Just det rättigheter! Det låter som ett hett tips, jag var inloggad som admin när jag provade VB-appen men IIS'en kör ett annat lite mer begränsat konto.
Det ska jag genast prova.
Här kommer koden (lite nerkortad):
Set domSession = CreateObject("Lotus.NotesSession")
domSession.Initialize strPwd
Set dbdir = domSession.GetDbDirectory("")
Set domNotesDatabaseMailFile = dbdir.OpenMailDatabase
Set domNotesDocumentMemo = domNotesDatabaseMailFile.CreateDocument
Call domNotesDocumentMemo.AppendItemValue("Form", "Memo")
Call domNotesDocumentMemo.AppendItemValue("From", domSession.CommonUserName)
Call domNotesDocumentMemo.AppendItemValue("SendTo", strSendTo)
Call domNotesDocumentMemo.AppendItemValue("Subject", strSubject)
Set domNotesRichTextItemBody = domNotesDocumentMemo.CreateRichTextItem(strBody)
domNotesRichTextItemBody.AppendText strBody
domNotesDocumentMemo.Send False
Set domSession = Nothing
Sv:Mysko fel!
Varför nu VB.exe kunde hitta ID-filen förstår jag inte men men...