Hej Nu spånar jag vilt. Vad är problemet? Att posten ser ut att ha hamnat först när du tittar i databasen (Access-gränsnittet?) men att den ändå är sist som den ska? När man tittar på en tabell i Access visar den inte alltid posterna i rätt ordning, om man t.ex. sorterar på någon kolumn kan man spara denna sorteringsordning och då visas alltid posterna på detta sätt, kanske är något sådant du gjort? Testa i sådana fall att sortera på ID-kolumnen igen. Vilken ordning posterna visas i borde inte ha någon betydelse, i de fall där ordning är viktig ska man sortera med ORDER BY när man hämtar posterna. Nej skall försöka förklara det utförligt med lite exempel Jag förstår inte riktigt problemet, vill du att posterna ska visas i en speciell ordning anger du det i SQL-frågan. Det var riktigt länge sedan jag pysslade med DAO-kontrolle (antar att det är den du använder?), men jag har för mig att man kan skriva antingen ett tabellnamn eller en SQL-sats som källa. I sådana fall är det bara att byta tabellnamnet mot "SELECT * FROM tabell ORDER BY ID". Om det inte går kan du skapa en fråga i databasen med den sorteringen som du använder som källa istället för tabellen. Jag vet inte om jag är ute och cyklar Men ! i sortering Fungerade nu johans kod fungerade utmärkt.Problem med DAO 3.6
Jag har pysslat med ett litet kundregister program och allt fungerar fint fint tills man kommer upp i 40-50 beställningar.
Det som händer är att .moveprevious och .movenext strular.. när jag lägger till en ny post hamnar den automatiskt sist enligt visual basic men i databasen hamnar den först med högst ID och allt ser ut som det skall..
Någon som vet hur jag åtgärdar detta?Sv: Problem med DAO 3.6
Om det är du som ger dom ID nummer så addera 1000 så att det blir 1041 1042 osv.
Det är vad jag minns på ett liknande problem.Sv: Problem med DAO 3.6
/JohanSv:Problem med DAO 3.6
Jag har följande värden i databasen (exempel)
ID | Namn | Mystiskt Värde
41 | Test 1 | 42
46 | Test 2 | 42
56 | Test 3 | 42
67 | Test 4 | 42
68 | Test 5 | 42
69 | Test 6 | 42
Dessa är perfekt sorterade i databasen
Öppnar jag nu databasen i visual basic med DAO 3.6 och gör följande
Rs.movelast hamnar jag på ID 56 och kör jag rs.movefirst hamnar jag på 69
En annan märklig sak är att allt fungerade tills jag hade över 10 poster då började allt krångla och alla nya (poster jag lägger til) hamnar automatiskt sist i visual basic men INTE i access där verkar allt helt normalt.
jag använder INTE SQL utom DAO 3.6 :)Sv: Problem med DAO 3.6
/JohanSv:Problem med DAO 3.6
blir det klart att 1 och 11 sorteras efter varandra.
Så det kan se ut så här
1
131 kommer eftet 11
11
112
2
22
222 osv.Sv: Problem med DAO 3.6
SvenPon det du säger är när man sorterar text strängar och inte siffror