Jag har en access-databas med ett fält av typen PM. När jag ska hämta data från detta fältet i VB så får jag ett märkligt problem. testa Hej, Du kan bara läsa värdet ifrån fältet en gång, sedan är det borta.SQL-problem
If IsNull(rs.Fields("MyNotes")) = False Then
frmEdit.txtOwnNotes.Text = rs.Fields("MyNotes")
End If
Fältet är alltid Null. Om jag sätter en breakpoint på if-raden och kollar på innehållet i rs.Fields("MyNotes") i Immediate fönstret så ser jag innehållet i fältet men så fort jag stegar ner ett steg så säger den att rs.Fields("MyNotes") är Null.
Select satsen ser ut så här:
cmd.CommandText = "SELECT MyNotes FROM tblTabell WHERE Id = 5" och MyNotes är av typen PM. Ändrar jag typen till Text så fungerar det men behöver kunna lagra mer än 255 tecken.
Skulle uppskatta om något har en lösning på detta.Sv: SQL-problem
<code>
frmEdit.txtOwnNotes.Text = rs.Fields("MyNotes") & ""
</code>
[peterh]Sv: SQL-problem
Om du har kopplat en textbox till datakällan är det viktigt att du har satt "multiline"=True
/MartinSv: SQL-problem
Det beror på att värdet i ett PM-fält kan vara mycket större än recordset-bufferten och därför skickas värdet i en ström bredvid. I strömmen ligger alla värden för alla PM-fält i recordsetet, därför måste man läsa dessa värden i exakt den ordning de ligger, och varje värde kan bara läsas en gång.