hej! Du måste göra en CONVERT och specificera formatet som SQL skall ge ditt datum, om du då väljer en char(7) så kan du jämföra med = istället. hej! Operatorn like fungerar bara med texter, alltså kommer datumet att konverteras till en sträng. Ifall datumformatet inte råkar vara exakt samma som det format du använder när du söker, så kommer den inte att hitta någonting. Ok, Då är jag med Ett alternativ till BETWEEN är funktionerna Year() och Month(). Din fråga skulle då kunna skrivas så härvad gör jag för fel med LIKE i SQL
Jag har ett antal fungerande liknande SQL satser i min applikation.
här är sql_satsen
Databas: Access
<code>
SELECT * FROM tblTransdata WHERE regtime Like '2005-05%'
</code>
I tabellen är regtime av typen date/time
<code>
2005-05-06 12:45:32
</code>
Visst skall detta fungera? Men jag får inte ut någonting. Jag har även provat med att göra om regtime till ett textfält men med samma resultat. För att testa SQL frågan kör jag fråge modulen i access
Alltså jag får inte ut någonting, men enl min åsikt så skall alla med regtime 200-05 visas
eller ser ni något direkt fel. Jag får inga syntax fel eller motsv heller
/TyronneSv: vad gör jag för fel med LIKE i SQL
/mickeSv:vad gör jag för fel med LIKE i SQL
Nu hänger jag inte med, kan du utveckla hur du mena och gärna varför.
Det är så att jag har fler SQL satser som den jag visade här och som också selecterar på datum och där fungerar det utan convertering. Därför blir jag lite "hmm" på ditt svar
För att hämta ut alla poster för en månad så är det bättre att du plockar ut posterna mellan två tidpunkter:
... where datumet >= #2005-05-01# and datumet < #2005-06-01#Sv:vad gör jag för fel med LIKE i SQL
Jag funderade på det men jag fick samma svar när jag gjorde samma til text
Jag här även funderat på att använda BETWEEN, men håller den som en nödlösning.
Jag få strula vidare,
Tack så länge
SELECT * FROM tblTransdata WHERE Year(regtime)=2005 AND Month(regtime)=5
/Janne