Hej! Placera dessa rader i en modul: Hej Tyronne... Hej!öppna en lokal Html Sida via vb
Jag tänkte bygga min hjälp i Html. Hur gör jag får att öppna en unik htmlsida inne från programmet
/TyronneSv: öppna en lokal Html Sida via vb
Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" (ByVal hWnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long
Public Const conSwNormal = 1
Och en av dessa i programmet där du vill ha den.
ShellExecute hWnd, "open", "http://dinserver.se/default.html", vbNullString, vbNullString, conSwNormal
ShellExecute hWnd, "open", "c:\sökväg\filnamn.html", vbNullString, vbNullString, conSwNormal
/CurtaSv: öppna en lokal Html Sida via vb
Jag hittade för ett tag sedan en kod, här på pellesoft som ser ut så här:
dim x as new System.Diagnostics.Process
x.start "program/hemsida"
Denna funkar utmärkt men jag testade att utesluta program, med tanke på att jag inte vet vilken webläsare användaren har, och det gick lika bra, och efter lite testande så konstaterade jag att jag kunde öppna de flesta (registrerade) filer med denna kod, och de öppnades då med "defaultprogrammet"
Koden ser då ut så här, (om filen inte ligger i samma katalog som programmet måste hela sökvägen skrivas ut:
Dim x As New System.Diagnostics.Process
x.Start("Minfil.htm")
Jag vill minnas att det var Oskar Johansson som skickade in ursprungkoden i tips / tricks eller något...
Vänligen Anders SvenssonSv:öppna en lokal Html Sida via vb
tack för ditt exempel.
Jag får dock inte
ShellExecute hWnd, "open", "c:\sökväg\filnamn.html", vbNullString, vbNullString, conSwNormal
Att fungera. Den startar inte upp min Webläsare och visar filen. Jag har kontrollerat att sökvägen är rätt.
några förslag?
/Tyronne