Hej För att reversera en sträng kan du göra så att du läser den baklänges, tecken för tecken och kopierar det till en ny sträng. Man kan dock inte komma åt tecknen direkt i Basic, utan man får använda en funktion som heter mid. Hej och tack för snabbt svar! Var det så här du ville ha det? Jaså, ni får använda strreverse och ucase. Då ser jag inte riktigt poängen, för då blir det ju ingen sport. Då behöver man ju inte programmera nåt, utan det är bara att skriva så här: Hej Hej Hej igen Man tackar för en proffsig kod....skall prova den vid ett senare tillfälle, har som sagt lite tidsbrist i dagarna...StrReverse och UCase????
Jag är en nyprogrammerare som skulle vilja ha lite hjälp av några snälla grabbar...(please)
Om jag vill skapa en textbox med "Mitt Namn" så vet jag att man skriver t ex txtNamn.Text="Mitt namn" men om jag vill att det värde som kan matas in i textboxen dels skall vara med stora bokstäver och i omvänd ordning(t ex maria airam), hur gör man detta? Dessutom med en MsgBox på slutet...
Tacksam för hel kod från scratch.
Mvh
SivanSv: StrReverse och UCase????
Varje tecken motsvaras i datorn av en kod, och det är så fiffigt anordnat att det skiljer exakt 32 mellan koderna för stora och små bokstäver. Så, för att göra om en liten bokstav till stor lägger du till 32 på dess teckenkod. I Basic kommer man dock inte åt teckenkoderna direkt, utan man måste gå via två funktioner som heter asc och chr. Asc gör om ett tecken till koden och chr gör om en kod till ett tecken.Sv: StrReverse och UCase????
Jag har läst om dessa "mid" och de övriga men denna uppgift skall kunna lösas med endast UCase och strReverse.
Tror du ligger på en högre kunskapsnivå och vi har inte sysslat mycket med just dessa som du nämner.
Men tack iallafall.
dim strText as string
strText = txtText.text
strText = UCase(strReverse(strText))
msgbox strText,vbokonlySv: StrReverse och UCase????
txtNamn.Text = StrReverse("Mitt namn")
eller
txtNamn.Text = UCase("Mitt namn")
eller
txtNamn.Text = StrReverse(UCase("Mitt namn"))
eller hur du vill.
Annars brukar ju poängen vid programmeringskurser (om det nu är en sådan du går) att man ska skriva sådana där funktioner själv för att lära sig...Sv: StrReverse och UCase????
Brukar vara mitt absoluta mål att klara mina uppgifter själv genom att trägla och trägla på. Men tyvärr...denna uppgift går mig på nerverna....:-)
Har väl lite tidsbrist också såå...
Tack! :-)
Testa även denna variant .
Option Explicit
Private Sub Text1_Change()
SendKeys "{HOME}", True
End Sub
mvh
SvenSv: StrReverse och UCase????
Eller ännu bättre
Option Explicit
Private Sub Text1_Change()
SendKeys "{HOME}", True
End Sub
Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
KeyAscii = Asc(UCase(Chr$(KeyAscii)))
End Sub
DSSv: StrReverse och UCase????
Mvh
Sivan