Hej Det är mycket enkelt, fyll flexgridden innan du gör den visible.stänga av skärmuppdatering
Detta gäller vb6.
Har en form med en msflexgrid. Har valt detta objekt (msflexgrid) för att jag vill ha checkboxes där jag kan bocka för/av värden.
Medans msflexgrid:en fylls med checkboxarna vill jag stänga av skärmuppdateringen för att prova om man kan på så vis spara tid - det tar väldigt långt tid att rita upp en matris med kanske 5 kolumner/10 rader med checkboxar. Så mina frågor är 1) Hur gör man för att stänga av skärmuppdateringen medans mitt formulär med msflexgriden och alla dess checkboxar ritas upp 2) Finns det andra sätt att snabba upp uppritandet av formuläret? Kanske skärmuppdateringen inte sparar någon tid, så jag letar alternativ.
Checkboxarna i msflexgriden ritas upp en och en liksom, hade helst sett att de bara "fanns där" vid load-eventet.
mvh
AxelSv: stänga av skärmuppdatering
När du fyllt den klart sätter du egenskapen visible=true
Den ritar om hela flexgridden för varje gång du lägger till saker i den. Detta gör att om du
lägger in 15*20 saker kommer den fylla gridden 1+2+3+4+5+6+7+...+299+300 ggr
alltså ((300+1)*300)/2 = 45150 ggr, så visst det tar tid. Men är flexgridden ej visible så ritar den inte om den hela tiden.
Jag är inte helt säker på detta, men jag har för mig att det är så här. Det var länge sen jag höll på med flexgridden, men jag minns att det var nåt strul med detta när man fyller den med mycke data.
[peter.h]
PS. Det kan eventuellt vart egenskapen, enabled=true|false istället för visible=trye|false du får labba dig fram. Lycka till.