Hejsan! Printer.CurrentX och Printer.CurrentY är två parametrar som du sätter inför varje utskrift. Då får du det rätt. Observera att du måste stega x och y själv så läge du är på en och samma sida, då skall det fungera som du tänkt dig. Jag är tveksam till Pelles förslag. Det borde inte hjälpa mer vid flera sidor. Pelle har väl delvis rätt i det han skriver. Men för att lösa problemet helt så måste man kolla Printer.TextWidth/Printer.TextHeight också, så man vet hur långt på sida man har kommit. Det behöver du inte kolla eftersom du själv kan hålla räkningen på hur långt och brett du får röra dig inom a4-arket. Hejsan!Marginal på andra sidor en sid1 på utskrifter?
Tänkte se om någon vänlig en kan hjälpa mig. Nu har jag suttit och läst här om hur man ska skriva för att få marginaler på sina utskrifter. Och det fungerar ju hyfsat bra på sidan 1 och även på de andra sidorna om man vet hur mycket som ska skrivas ut på varje sida. Nu har jag arrayer som kan ha allt ifrån 1 värde till flera hundra. Hur ska jag få in i koden (eller vart) att om det är många värden så att utskriften byter sida (mitt i looparna) även där ha en top-marginal? För jag vet ju inte när i looparna som den tänker byta sida? Vet inte om jag förklarar mig dåligt nu men... Skulle verkligen behöva hjälp, har suttit hela dan nu och läst, provat och provat, men det fungerar inte så bra. Just nu har jag tagit bort all testkod bara för att den börja skriva utanför kanten till vänster istället för att dra in texten, suck!
Tack!
Mvh
SivanSv: Marginal på andra sidor en sid1 på utskrifter?
Sv:Marginal på andra sidor en sid1 på utskrifter?
Själv skulle jag dock rekommendera att exportera texten till något annat format som är mer lämpat för ändamålet. Antingen till ps på något sätt, eller till t.ex. LaTeX. Även Word funkar ju om du har det installerat. Så styr du först programvaran och skriver sen ut resultatet från den.Sv: Marginal på andra sidor en sid1 på utskrifter?
Att blanda in andra program för det här verkar som en omständig lösning.
ThomasSv:Marginal på andra sidor en sid1 på utskrifter?
Sv: Marginal på andra sidor en sid1 på utskrifter?
Såg att jag fått bra svar på min fråga. Jag ska prova mig fram och se hur det går med Height och Width. Det ska bli spännande och se hur det fungerar.
Jättetack för all hjälp jag har fått, tack tack!
Mvh
Sivan