Vet nån hur man gör så att det kan kkomma upp hur många raka linjer som hälst? Klickar man på formen kommer en popupmenu upp i den står det "Dra linje härifrån..." klickar manpåden ska en linje dras där ifrån tills man klickar igen och en anna menu kommer upp där det står "Dra linjen hit"! Vet nån hur man gör det så att man kan fixa hur många linjer som hälst? Jag har en aning om vad du menar, men jag tycker du förklarar lite dåligt. Okey. Man kan säga så här: Oops... jag märkte just ett problem. Det är inte så man använder Control Arrays. Tyvärr har jag lite bråttom så jag har inte tid att kolla upp hur man gör.Problem
Mvh SimonSv: Problem
Är det du vill är att man skall kunna få fram flera linjer mellan punkter som du väljer genom att klicka på formen?
Om svaret är ja så misstänker jag att du använder ett "Line"-objekt, och vill ha fler linjer.
I så fall är ett alternativ att göra en "Control Array".
Ett annat alternativ är att rita ut linjerna på formen med suben Line
Om du förklarar lite bättre är det lättare att hjälpa till...
/Niklas JanssonSv: Problem
Jag ska göra ett program där man måste kunna dra linjer mellan punkter på formen som man väljer genom att klicka där. Man måste kunna göra hur måga linjer som hälst. Jag har igen aning om hur man gör en "Control Array" så kan du förklara det lite?
/SimonSv: Problem
Ett Line-objekt är en kontroll. Vill du ha många Line så får du antingen göra flera kontroller med egna namn (Line1, Line2 osv.) eller så kan du göra en array med kontroller.
Att göra själva arrayen är inte så svårt. Du skriver bara 0 i egenskapen Index för den första Linen. Denna bör du döpa till något vettigt - åtminstonde inte Line1 eller något liknande. När du sedan skriver in namnet (t. ex. Lines) följt av en punkt så kommer ju som bekant upp en lista med metoder och egenskaper. Bland dessa finns några intressanta, och en som är väldigt intressant för dig är då Add.
Hanteringen av kontrollarrayer kan vara omständlig. Du väljer vilken linje du ska ha med Lines(linjenummer). Detta får du experimentera med.
Jag skulle dock rekommendera dig att istället rita linjerna på formen.
Istället för att ha det på det här sättet med kontroller är det lämpligare att i den sub där du bestämmer koordinaterna på linjer istället skriva
Line (XStart, YStart)-(XSlut, YSlut)
på detta sätt slipper du hantera en kontrollarray.
/Niklas JanssonSv: Problem
/NJ