Jag behöver skicka krypterad information via en QueryString (http://www.sida.com/?cryptmsg=xxx). Vad är det för info du ska skicka? <b>Det enklaste är att göra en hash av det</b> Bra Håkan Gör en RSA-kryptering och kör någon UUE-encoding på den. (Eller är det samma sak som URL-encode?) > UUE-encoding på den. (Eller är det samma sak som URL-encode?)Kryptering
Nån som vet om någon lämplig kryptering för det?
ThomasSv: Kryptering
Det enklaste är att göra en hash av det, och skicka det om du bara vill ha två saker som du ska jämföra.
Annars är det vettigaste att använda en riktig kryptering; säg RSA. Inte helt trivialt att förstå, dock.
Ska du ha någon som helst sannolikhet är det att föredra. Använd inte Caesar-krypto, eller andra substitutionskrypton, de är alla ganska enkla att knäcka.Sv:Kryptering
En hash kan jag inte göra då jag måste kunna dekryptera infon senare.
Det kommer att vara program-till-program-kryptering, dvs om ett lösenord ska anges så måste det vara konstant.
Sen vet jag inte om den krypterade datan bör innehålla något annat än vanliga läsbara tecken, eftersom den ska skickas via en URL. Förvisso kan man väl göra en URLEncode på den, men det kommer väl att öka längden ganska rejält (en URL får väl max vara 1024 tecken?).
Den "kryptering" jag använder för tillfället är av typen kryptering + bulkdata, och dessutom kan jag inte visa koden för då kan man dekryptera alla meddelanden (det behövs alltså inget lösenord). Så den känns inte speciellt säker...
ThomasSv: Kryptering
Fick kvittens på att det funkar som jag tänkt !
Får Ni utveckla själv som Ni vill !Sv: Kryptering
Det ger typ 40% större strängar än originalet.
Men vad är det för typ av säkerhet du vill uppnå?Sv:Kryptering
Nej, det är två olika saker.
UU-kodning (Unix to Unix) har ett alfabet med 64 tecken, där varje tecken följdaktligen består av 6 bitar. Varje 6-bitars tecken lagras dock som en byte, och därför växer filen i storlek. (uue är programmet för att koda och uud för att avkoda.)
URL-kodning gör om varje tecken till % följt av tecknets hexadecimala värde uttryckt som en sträng. Exempelvis blir ett mellanslag %20.
URL-kodning är inte tänkt för binärt innehåll, utan för att "escape:a" specialtecken i en URL som annars skulle haft en betydelse, exempelvis: /:@.
Så, det är UU-kodning som är lämpligt i det här fallet. Eller Base64 som det brukar kallas numera. Fast det är inte riktigt samma som UU. Alfabeten skiljer och Base64 saknar egen header så den kan inte användas inline i textfiler som UU kan.
UU har alfabetet 0x21 till 0x60 medan Base64 kör med A-Z, a-z, 0-9 samt + och /.