Hur omvandlar jag pixel till cm och cm till pixel? Kan det här kanske fungera. Exakt vad menar du med en pixel? Se ScaleX och ScaleY metoden: Normalt är formulärs positioner och dimensioner angivna i twips. Vilket jag inte ser behov att ändra till något annat. Allt det här bygger ju på att datorn har korrekta inställningar för DPI vilket är ganska sällsynt.Hur omvandlar jag pixel till cm och cm till pixel?
Tacksam för hjälp!Sv: Hur omvandlar jag pixel till cm och cm till pixel?
Resolution är alltså i DPI (punkter per tum). Vanligt vis för t.ex. GIF-bilder är 72 DPI.
Bred= Pixel * 2.54 / Resolution
// KennethSv: Hur omvandlar jag pixel till cm och cm till pixel?
En pixel så som den ser ut på skärmen?
Den minsta enheten i en gif-bild?Sv: Hur omvandlar jag pixel till cm och cm till pixel?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vb98/html/vbmthScaleX.asp
Exempel:
Width = me.ScaleX(1, vbCentimeters, vbPixels)
Height = me.ScaleY(2, vbCentimeters,vbPixels)
Width = form1.ScaleX(1, vbCentimeters, vbPixels)
Height = form1.ScaleY(2, vbCentimeters,vbPixels)
Width = printer.ScaleX(1, vbCentimeters, vbPixels)
Height = printer.ScaleY(2, vbCentimeters,vbPixels)
Sv:Hur omvandlar jag pixel till cm och cm till pixel?
Hur kan jag använda den för att sätta en picture box eller label till en width på 8cm
pic1.Width = pic1.ScaleX(8, vbPixels, vbCentimeters) ?
Eller hur är det tänkt att den skall funka?Sv: Hur omvandlar jag pixel till cm och cm till pixel?
Du skall använda Scale metoden för den kontainer där kontrollen du vill ändra storleken på. I dit fall antar jag att det är ett formulär.
Så du bör skriva:
<code>
pic1.Width = Me.ScaleX(8, vbCentimeters)
</code>
Eller skippa me:
<code>
pic1.Width = ScaleX(8, vbCentimeters)
</code>
Om du utelämnar den tredje paramtern omvandlar den till objektets scalemode.
Detta är information som fins i dokumentationen(se länken jag bifogade). Om du har problem at läsa dig till denna information från dokumentationen bör du va mer på detta.Sv:Hur omvandlar jag pixel till cm och cm till pixel?
(Som kuriosa kan man ju läsa den här tråden http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=134974 där jag försökte förklara hur man ställer in DPI på skärmen. Gick ju inte särskilt bra.)
Inte ens microsoft själva verkar ju begripa. Kan någon annars förklara varför DPI inte ändras när man byter skärmupplösning.