Hej, Hej Hej Jesper! Hej igen! Okej, tack ska ni ha. Det lutar väl åt ASP då. Kör du Windows 2000 har du IIS på din skiva, om du inte redan har det installerat går du till Kontrollpanelen>Lägg till/ta bort program>Windowskomponenter och kryssar för IIS.ASP, PHP ?
Tänkte som nybörjare prova att göra
interaktiva websidor med databaser och
undrar vad fördelarna och nackdelarna är
med ASP respektive PHP ? Vad 'bör' man välja ?
Tack !
Mvh
J.ASv: ASP, PHP ?
Med risk att få linux nissarna på mig så säger jag ASP.
Man får inga jobb med endast php kunskap.
Om man nu vill jobba ;-)
/jonber Sv: ASP, PHP ?
Fördelarna med ASP framför PHP är att det är Microsofts platform, vilket innebär att det är enkelt att komma igång, går snabbt att utveckla, och du kan kappsla in kod i komponenter. Internet Information Server kan cachelagra ASP-sidor vilket gör att dom går väldigt snabbt.
Fördelarna med PHP är att det är så mycket som ingår i själva språket. Saker som i ASP endast är möjligt med hjälp av tredjepartskomponenter går finnemang direkt i PHP. Det går att cachelagra PHP-sidor också, men inte lika enkelt och smidigt.
När man väljer att börja programmera något språk så tycker jag att man ska välja den platform som språket ursprungligen hör till. Därför så tycker jag att ASP ska köras under Windows och PHP under Linux (helst som modul till Apache).
Mitt förslag är; om du vill komma igång snabbt; satsa på ASP. Om du har längre tid på dig så kan du ge dig på PHP. Om du ger dig på båda så kommer du själv upptäcka fördelar och nackdelar med respektive, och kan ju därefter kanske inrikta dig på något av dom.
Hoppas det hjälpte lite.
Lev väl,
Tom S.Sv: ASP, PHP ?
Håller med Jonber, till viss del iaf. Linuxjobb finns det massor av, men när det gäller att utveckla saker och ting snabbt och smidigt så är det Microsoft som gäller. Så enkelt är det.
Av den erfarenhet som jag har så satsar hellre företag pengar på kommersiella produkter än Open Source och resonerar; att eftersom man pröjjsar så kan man begära att saker och ting ska fungera*.
Tom S.
* Nu står det visserligen i Microsofts licensavtal (iaf doms om jag har läst igenom) att dom INTE har någon garanti alls, utan programmen levereras som AS IS = i befintligt skick. Men men... Sv: ASP, PHP ?
Kanske också kan få svar på vad man kan ladda
ner server-programvara till att prova sin kod innan man
laddar upp den ?
Man hittar ofta referenser till MS Internet Information
Server eller Personal Web Server som ska gå att
ladda ner från MS web, men det verkar inte finnas kvar längre.
Finns det shareware/freeware ? Använder Win98 och 2000.
Tack
Mvh
J.ASv: ASP, PHP ?
/Johan