Jag läste en gammal tråd angående Advanced optimizations i VB ([Svar till Simon: Compiler val ?]) och det är en sak jag undrar. Sven skriver att man kan bocka i vissa saker om man har försäkrat sig om att man tex inte får overflow eller gör en division med 0. Det var i och för sig inte så svårt att göra ett litet vetenskapligt test själv och nu förstår jag i alla fall hur just den saken blir. Jag bockar av alla som standard. Läs mera på Har man matteintensiva program finns det mycket optimering att hitta här <b>För oss som inte orkar testa, vad händer?</b> <b>Jag bockar av alla som standard.</b> Jag har en "bock" i alla rutorna.Advanced optimizations
Vad händer om man tex tar bort kontrollen för overflow och sen får overflow? I vanligt läge så får man ett felmeddelande och programmet stängs av, mycket mer fel än så kan det väl inte bli?
ThomasSv: Advanced optimizations
Brukar ni ta bort några kontroller och vilka i så fall?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbcon98/html/vbconnativecodecompilerswitches.aspSv:Advanced optimizations
Array Bounds 0.013 0.007
Integer Overflow 0.018 0.002 whoops !
Floating Point Error 0.098 0.046
Fö skall du aldrig använda Integer i VB6 du skall använda Long
Sen strular det till sig om du skall porta till VB.net
Där heter det Integer och är samma som VB:s Long.
Dvs man skyfflar 32 bitar åt gången.
Själv är jag Optimerings-fetischt, känner innre tillfredställelse om jag vet
att jag gjort allt jag kan för att optimera
Se mina uppskick
Programarkivet:Cirkel matematik Radar
Programarkivet:Ny Optimerad Mandelbrot
Programarkivet:Polygon beräkna Area
Hur mycket det än bär emot så måste jag ekänna att Andreas Hillqvist hade rätt
när han skrev att VbTab är snabbare än Chr$(9)Sv: Advanced optimizations
Om man tar den här koden:
<code>
Dim VarInt As Integer
VarInt = 70000
Msgbox VarInt
</code>
och sen kör den med kontroll, då får man overflow-felmeddelande.
Kör man den utan kontroll så fungerar koden utmärkt och 3e raden ger ett meddelande med 4465 istället för 70000. Det är alltså 70000 minus integer-max, 65535.
Gör man en division med 0 utan kontroll så får man ett meddelande med "1F,INF" eller nått sånt.
ThomasSv:Advanced optimizations
Menar du att du bockar i allt, dvs du tar bort alla kontroller, eller menar du att du bockar av allt, dvs tar med alla kontroller?
Det betyder att jag kör maximal optimering.
"Remove" kontroll mm.
Obs någon gång får man vara försiktig med owerflow kontroll
Array kontrollen måste du fixa redan i designläge.Dålig programmering annars.