Hejsan!VBScript - Mappa skrivare beroende på datornamn...
Har ett litet problem. Idag kör vi inloggningsscript på jobbet som kollar grupptillhörighet på användarna och mappar sedan upp skrivare och nätverksenheter. Det är egentligen inte ett problem utan mer att jag vill snygga till inloggningsscriptet lite.
Idag har jag inlagt så eleverna får 3 skrivare (1 skrivare i varje datasal i 3 olika byggnader). Det jag skulle vilja ha är att scriptet kollar upp datornamnet och därefter delar ut den skrivaren som befinner sig i lokalen där datorn finns och sätter den som default. (Blir många felaktiga utskrifter när det är samma printer som default)
Har scriptat så den läser av datornamnet enligt följande:
"Case "datornamn"
net.Addwindowsprinterconnection "\\server\skrivare""
Om jag ska lägga in ett Case för varje maskin blir det ganska mycket kod då eleverna har ett urval av ca 70 maskiner vilket ger oroväckande inloggningstider. Jag har då två alternativ. Att lägga in maskinerna i grupper och scripta därifrån
Case "datorgrupp"
net.AddWindowsPrinterConnection "\\server\skrivare""
.... Eller att lägga in så scriptet läser att maskinens namn börjar på t.ex. maskinerna heter hus123 hus122 hus121 osv så scriptar man på hus1*. Lyckas dock inte med något av dessa :)
Därför skulle jag uppskatta lite hjälp av er trevliga programmerare och tekniker...
//Christoffer