Hej. Hm... Det första jag börjar fundera på är drivrutiner faktiskt. Man borde kunna skriva en drivrutin som snappar upp tecknet om man vill. Gjorde en fuling...Problem med Streckkodsläsare...
-- EDIT -- Glömde tala om att det gäller VB6 -- EDIT --
Sitter och försöker knåpa ihop ett program där jag skall använda en streckkodsläsare.
Streckkodsläsaren använder samma kontakt som tangentbordet (PS/2) och fungerar som ett
extra tangentbord. Sätter jag markören i en textruta och 'blippar' någonting så kommer rätt värde upp.
Det jag har problem med är att just den textrutan eller det fönstret som skall ta emot 'texten' kanske inte har fokus just då. Så jag tänkte att varför inte köra en highres timer och kolla 'GetAsyncKeyState' på ett kontrolltecken i streckkoden, aktivera fönstret och sätta fokus på textrutan. Smart va? Ett problem dock,
streckkodsläsaren läser så fort att programmet inte hinner med att först kolla efter kontrolltecknet, aktivera fönstret samt sätta fokus på textrutan. De flesta gångerna missas första tecknet, kanske inte så konstigt eftersom det är kontrolltecknet, men det finns tillfällen då upp till 3 tecken missats.
Min fråga är kan man på något sätt, via VB eller API'er, läsa in en hel sträng, terminerad med $Chr(13), som kommer från 'tangentbordet' på en gång utan att ta tecken-för-tecken?
Tack på förhand / MattiasSv: Problem med Streckkodsläsare...
En annan variant är att du tittar på hooks, du borde kunna skapa en hook som snappar upp tangentnedtryckningar. Leta reda på programmet all-api (google) och kolla på hooksSv: Problem med Streckkodsläsare...
Efter att noggrannt läst manualen till läsaren kom jag fram till att man kunde
få läsaren att 'skicka' bokstäverna långsammare till datorn och på så sätt hinna
fånga upp textsträngen.
Du skall dock ha tack för svaret.
/Mattias