Du ska ha "Adobe Acrobat Pro" på den dator som .pdf filen ska skapas på. Välj sedan i applikationen att skriva det du önskar till "Adobe .PDF"-skrivaren. Mig veterligen finns det komponenter som skapar pdf. Att kräva att klienten skall ha Acrobat Pro är helt onödigt, dyrt och svårkontrollerat. Min favortimetod är att generera en LaTeX-fil, som du sen kompilerar. Då får du automatiskt en jävligt snygg pdf, och det tar inte många sekunder att köra heller. Jodå det finns mängder med olika komponenter på internet, grejen är att de flesta av dessa kostar en slant eftersom det krävs en licens avgift till Adobe... Intressant, du får gärna berätta med om LaTeX. LaTeX är en vidareutveckling av TeX som är ett typsättningsspråk. Du använder det alltså för att automatiskt generera dokument. Du skriver till exempel: hmmm... Ja, det är fullt möjligt att grejer såsom länkar och dynamiskt innehåll (som det väl ska finnas i nyare versioner) inte funkar, men "vanliga dokument", dvs allt som en PS klarar går det att ordna till PDF.Sv: Program för att skapa en PDF fil från VB
Sv:Program för att skapa en PDF fil från VB
Sv: Program för att skapa en PDF fil från VB
T.ex. hur löser de licensavgiften till Adobe? Eller är det ett piratprogram?
// JohanSv:Program för att skapa en PDF fil från VB
\section{Teori}
Syftet med laborationen är att undersöka friktionen hos får.
\subsection{Statisk friktionskoefficient}
Den statiska friktionskoefficienten, $\gamma_s$ är den koefficient som avgör hur stor kraft det krävs för att ett får ska börja röra sig.
Och får då ett automatiskt genererat dokument av dvi-typ, med t.ex. matematiska grejer, tabeller, marginaler, etc. till perfektion. Om man vll så kan man styra minsta lilla detalj, men i allmänhet så gör LaTeX ett grymt bra jobb. Filen av format dvi kan man sen konvertera till ps eller pdf direkt, men går även att titta på som den är.
Eftersom jag i princip bara kört det på Linux eller Unix så vet jag inte exakt vad som finns i Windows, men vad jag vet så ska det funka.
Huruvida det är någon licensavgift är jag tveksam om, men vad jag vet är åtminstone formatet öppet?
Hur som helst så är det fritt i Linux, och det används som "halvofficiellt" sätt att behandla text inom Chalmers.Sv: Program för att skapa en PDF fil från VB
Mig veterligen så är formatet inte alls fritt. Däremot verkar det som om patent för gamla versioner (typ Acrobat 4 [typ PDF format v. 1.3] och äldre) har löpt ut så det kanske är en gammal PDF version som skapas?
Jag är ganska övertygad om att patentet fortfarande är gällande för de nyare versionerna, men jag kan inte svära på det.
Någon annan som vet?
// JohanSv:Program för att skapa en PDF fil från VB
Sen har det ju å andra sidan funnits i massa år, så man tycker ju att det borde ha varit lagligt tidigare...