Hej. Hej! Hej. Kan det ha något att göra med att MSCOMM inte är riktigt installerad? Först när jag försökte lägga till MSCOMM på arbetsytan protesterade VB och sa något i stil med att jag inte hade rättighet att använda MSCOMM i den versionen av VB jag använde, vilket är lite konstigt eftersom det är en registrerad version, men efter lite sökande på internet hittade jag en registernyckel som gjorde att modulen blev registrerad, åtminstånde såpass att det gick att lägga upp den på arbetsytan. Inte någon hjälp direkt, men jag har varit med om precis samma sak med likadan telefon och kabel. Fungerade fint med ett terminalprogram, men när jag gjorde samma sak i vb så fungerade det inte. Jag hittar inte min kod nu, men det spelar ju inte så stor roll när det inte fungerar :) JAg orkade iaf inte bråka mer med problemet så jag hittade ingen lösning :(VB -> Datakabel -> Nokia 6210
Sitter och håller på med ett litet program som ska skicka ett SMS via en ansluten mobiltelefon. Telefonen är en Nokia 6210 ansluten med en DLR-3P datakabel till COM1.
Jag tänkte använda mig av MSCOMM för kommunikationen mot telefonen men får det inte att fungera, har suttit i ett par timmar och försökt nu...
Det konstiga är att det fungerar perfekt med hyperterminalen, men inte direkt ifrån VB.
Vi kan ju ta ett enkelt exempel, sänder jag AT i hyperterminalen svarar telefonen med OK, försökte göra samma sak i VB med följande exempel som jag hitta på MSDN:
Private Sub Form_Load()
' Buffer to hold input string
Dim Instring As String
' Use COM1.
MSComm1.CommPort = 1
' 9600 baud, no parity, 8 data, and 1 stop bit.
MSComm1.Settings = "9600,N,8,1"
' Tell the control to read entire buffer when Input
' is used.
MSComm1.InputLen = 0
' Open the port.
MSComm1.PortOpen = True
' Send the attention command to the modem.
MSComm1.Output = "AT" & Chr$(13) ' Ensure that
' the modem responds with "OK".
' Wait for data to come back to the serial port.
Do
DoEvents
Buffer$ = Buffer$ & MSComm1.Input
Loop Until InStr(Buffer$, "OK" & vbCrLf)
' Read the "OK" response data in the serial port.
' Close the serial port.
MSComm1.PortOpen = False
End Sub
I exemplet ovan sänds ett AT kommando och ett OK förväntas som svar, men programmet stannar i loopen och kommer aldrig vidare, dvs det kommer aldrig något OK. Något förslag på lösning eller varför det inte fungerar?
Testar jag mot COM3 får jag svar OK (mitt interna modem), men inte mot COM1 dit telefonen är ansluten.Sv: VB -> Datakabel -> Nokia 6210
Prova med com2 eller com4 istället, com1 och com3 delar på irq4 det kan bli strul.
Vet du vad telefonen svarar på anrop och vilka kommando du skal skicka?
Mvh
BoSv:VB -> Datakabel -> Nokia 6210
Tack för tipset, jag slängde ur mitt interna modem och avinstallerade det. Dock fungerar det fortfarande inte på varken COM1 eller COM2 ifrån VB, ifrån hyperterminalen fungerar det fint.
Ja, jag har bara följt ett enkelt exempel ifrån nokia "Send, Receive and Read SMS with Terminal Program and Nokia 6210 Phone" som finns här: http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/6210_SMS_en.pdf
Tycker att det är lite konstigt att hyperterminalen fungerar men inte VB, jobbar dessa program olika med portåtkomster, eller sänder olika kommandon på något sätt?
Mvh
JonasSv: VB -> Datakabel -> Nokia 6210
Kan det vara här felet ligger? Finns det något alternativ till MSCOMM, alternativt något sätt att ominstallera bara MSCOMM på?Sv:VB -> Datakabel -> Nokia 6210
/Johan